They Shall Not Grow Old

28. december 2019 af Jesper Poulsen

They Shall Not Grow Old billede

Imponerende visuel bedrift af Jackson og hans team. En form for hyldest til alle unge modige knøse, som drog til rædslernes front for at kæmpe for fædrelandet.

Vi kender ham som den buttede newzealandske krøltop, som tilbage i 80’erne lavede nogle primitive og bizarre splatterfilm, som nu nærmest er kult. Siden fik han langt større budgetter at lege med, og særligt hans fabelagtige trilogier Ringenes Herre og Hobbitten er set af samtlige filmelskere verden over. Nu har Peter Jackson kastet sig ud i et helt nyt projekt, som er meget ulig hans tidligere værker. Hvor han førhen har skullet bygge noget op fra bunden, så var opgaven denne gang at udvælge, sortere, klippe og klistre i 100 timers arkivmateriale fra Første Verdenskrig. Med andre ord, at skabe en film ud af noget som allerede var indfanget på film…

Lyder det mærkeligt, så skal jeg forsøge at redegøre lidt nærmere. Jackson og hans team har været igennem 100 timers filmstrimmel fra særligt den engelske side af krigsførelsen. Med et meget vekslende antal billeder pr. sekund, og sort/hvid film, som enten er meget mørkt, så man ikke rigtig kan se hvad der foregår eller omvendt, så lyst at detaljer nærmest forsvinder i skæret, så var restaureringen noget af en mundfuld. Med filmen They Shall Not Grow Old har han genskabt en fremragende fortælling om livet ved fronten. Ikke alene har han fået farvelagt de aldrende optagelser, men også fået hastigheden reduceret, så soldaterne bevæger sig naturligt. 80 timers lydfiler og interviews er klippet ind som soldaternes stemme og voice-over. Lyd fra kanoner og rifler er indspillet forfra med faktuelle våben fra dengang. Og så er filmen krydret med udklip fra Jacksons egen magasin-skat, hvor propaganda og andet stof var normalt.

Selve transformationen fra sort/hvid til farve og fra lynhastighed til normal, ja det indtræffer efter godt 25 minutter. Min reaktion: ”Holy Christ”! Lige pludselig kommer du sådan rigtig tæt på soldaterne, deres slid og slæb, deres venskaber, deres tidsfordriv og, værst af alt, deres skræmte ansigtsudtryk for hvad der venter på den anden side af bakkekammen. Soldaterne her er nemlig sjældent ret gamle. I filmen fortælles det hvordan man altså skulle være fyldt 19 år, for at kunne få adgang til hæren. Mange unge knægte løj sig ældre og havde masser af gåpåmod og vilje til at kæmpe for fædrelandet. I en blanding af hovmod og selvforherligelse opdager de alt for sent hvilket helvede der venter dem. Fronten ligner på ingen måde det de havde forestillet sig.

Den næste time kommer vi hele vejen rundt. Vi ser optagelser fra militærtræning, eksercits, stilstand og pauser, spisning, march og naturligvis også de gruopvækkende scener fra skyttegravene. Gennem restaureringen knytter man sig på en helt anden måde til disse skæbner, som kan være skudt i småstykker det næste øjeblik. Nogle bliver traumatiseret, mens andre langsomt, på usund vis, vænner sig til lig og afrevne lemmer. Særligt står englændernes latterliggørelse med et tysk lig frisk i min erindring, da de sætter en pibe i munden på den døde soldat, og beder ham om at rejse sig.

They Shall Not Grow Old viser til alt held også hvordan en form for forsoning indtræffer til sidst. Hvordan soldaterne kommer til en erkendelse af at krig aldrig var en løsning i det hele taget. Nyd også bonusmaterialet, hvor Jackson viser processer og tanker bag restaureringen på dette værk, som man kun kan slutte af med at kalde særdeles vellykket. Jeg kvitterer med hele 5 stjerner for anstrengelserne.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: They Shall Not Grow Old
Original Titel: They Shall Not Grow Old