They shall not grow old - 3D

28. februar 2019 af Marco Sebastian Bentsen

6 stjerner Skriv en kommentar

They shall not grow old - 3D billede

En krig i sort/hvid bliver vakt til live i dette enestående værk, hvor gamle klip er blevet farvelagt og lyde er lagt ind over.

I ”They shall not grow old” bliver vi ført ud på en rejse fra det stolte Storbritannien til de ubarmhjertige franske slagmarker, hvor de blodigste slag under første verdenskrig foregik. Gennem førstehåndsberetninger fra en håndfuld overlevende britiske soldater, får vi beskrevet den euforiske stemning der fandt sted i hjemlandet, hvor selv 15-årige drenge løj om deres alder for at tilslutte sig den patriotiske hær der skulle give det preussiske rige et nederlag. Lige pludselig befinder disse ”unge mænd” sig på en mareridtsfyldt slagmark med lig overalt. Lyden af bomber og synet af soldater der drukner i mudder, bliver til hverdag for mændene.

Som at være der selv
Peter Jackson, som ellers anses blandt de største instruktører inden for fantasi-genren, står bag denne dokumentar og skaber en anderledes oplevelse for enhver biografgænger. Selve filmen starter med sort/hvide klip i et lille format, indtil soldaterne ankommer til ”no man’s land” i Frankrig. Dernæst bliver der ikke sparet på lydeffekter, samt farvelægning af de gamle klip. Netop disse elementer gør ”They shall not grow old” unik, fordi man kan forholde sig til den. Dokumentaren er ikke én lang stumpfilm, men i stedet en oplevelse der virkeliggør krigen. 3D-effekten bidrager kun endnu mere til realiseringen af slagene på slagmarken. Selv flere billeder af lig popper frem undervejs, for at vise hvordan soldaterne selv oplevede optrinene.

Viser krigens virkelighed
En anden interessant egenskab filmen besidder, er dens research. Den britiske organisation, ”Imperial War Museums”, har bidraget med al viden til filmen og det kan tydeligt mærkes. Gennem hele dokumentaren hører vi voice-over fra personer, der selv oplevede disse rædsler, hvilket skaber et troværdigt billede af krigen. Selv fortællerne er med på flere af de gamle klip. Gentagende gange under filmen tog jeg mig selv i at blive overrasket. Generelt fokuserer de mange film om første verdenskrig kun på rædslerne, men gennem førstehåndsberetningerne får vi fortalt om broderskabet, samt at der også fandtes sjove tider ved frontlinjen. I stedet for at se krigen ude fra, bliver vi draget ind i den og det er hvad denne fantastiske dokumentar mestrer.

”They shall not grow old” kan lyde som en dokumentar for kun historieinteresseret, men den er langt mere end det. Det er en livsbekræftende indsigt i hvordan den menige soldats liv var under kummerlige forhold og hvad de tænkte, imens begivenhederne tog deres gang. Kombinationen af farverige billeder og fortællinger fra veteraner virker stærk. Peter Jackson har skabt et værk, der formidler historie så alle kan være med. Selvom ”They shall not grow old” er inde for nonfiction genren, dækker den de samme behov man søger i spillefilm. Med denne film bidrager Jackson til budskabet om at historie ikke skal glemmes, men huskes.

Titel: They shall not grow old
Original Titel: They shall not grow old
Premieredato: 28. februar 2019