Tolkien Quiz-bogen

28. januar 2004 af Uffe Karlsson

Tolkien Quiz-bogen billede

Tolkiens forfatterskab sættes på spidsen i en ikke særligt velovervejet quiz-bog af Andrew Murray, der går grueligt fejl af sin målgruppe.

Kimen er ellers lagt med i alt tretten hundrede ganske alsidige og udspekulerede spørgsmål fordelt på 111 forskellige kategorier inden for Tolkiens fantastiske og overnaturlige univers. Men desværre har Andrew Murray, tilsyneladende, ikke taget højde for sin potentielt ret brede målgruppe, som ofres på baggrund af spørgsmålenes evidente kompleksitet.
’Tolkien Quiz-bogen’, der for i øvrigt er blevet tilgængelig i en dansk udgave ved Jan Lyderik, er primært baseret på ’Hobbitten’ og ’Ringenes Herre’ i bogform. Mere perifært indgår dog også spørgsmål fra de noget smallere og, for uindviede nok også ret ukendte, eventyrfortællinger om ’Niels Bonde fra Bol’, ’Smeden fra Store Wootton’ og ’Nørkles blad’ samt Peter Jacksons tredelte filmatisering af eventyret om den forræderiske ring.
Selv om det tydeligvis har været Murrays ærlige intentioner at ramme et så bredt publikum som overhovedet muligt, bliver det imidlertid aldrig det faktiske tilfælde. Spørgsmålene er i vidt omfang af en karakter, der udelukkende stiler mod helstøbte og velorienterede Tolkien-fans. Med sin tematiske inddeling har potentialet ellers været i orden. Og retfærdigvis skal det da også understreges, at ’Tolkien Quiz-bogen’ da også indeholder spørgsmål, der er til at svare på i et alment forum. Men der er beklageligvis umådeligt langt imellem snapsene.
En anden anke hviler på spørgsmålenes generelle udformning. Alt for ofte er de grammatisk ude af trit med gældende regler, sjusket formulerede eller tvetydige i forståelsesøjeblikket. Med en anderledes inddeling baseret på sværhedsgrader frem for emner, havde værket nok haft bedre muligheder for at stå distancen. Det lykkes desværre ikke. ’Tolkiens Quiz-bog’ er nemlig for simpel for eksperter og for krævende for alment vidende. Og det kan ikke undgå at skure i den samlede bedømmelse.

Bogen er venligst stillet til rådighed af Gyldendal

Titel: Tolkien Quiz-bogen (bog)
Original Titel: The Tolkien Quiz Book