Tornerose

29. september 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

3 stjerner Kommentarer (2) KØB FILMEN HER

Tornerose billede

Klassisk Disney med store mangler

Vi er nået til et tidspunkt, hvor Disney er begyndt at lave live-action udgaver af deres tidligere tegnefilmssucceser. I år har vi fået Maleficent, som fortalte Tornerosehistorien fra den ”onde” fes side, og til 2015 venter der både live-action udgaver af Cinderella og The Jungle Book (Sidstnævnte fik dog allerede en live-action i 1994). Hvor vil jeg så hen med det? Jo, Disney bliver nemlig heldigvis også ved med at udseende deres tegnefilmsklassikere på lækre Blu-Ray udgaver, og i denne omgang er vi nået til klassiker nummer 16; Tornerose fra 1959.

Historien er ganske kendt for de fleste, men lad os bare tage den en ekstra gang for Prins Phillip (I see what you did there!). Da den onde fe Maleficent ikke bliver inviteret med til prinsesse Auroras barnedåb, kaster hun en forbandelse over pigebarnet, som på sin 16 års fødselsdag vil stikke sig på en spinderok og dø. Så er det ellers op til de tre gode feer og den unge Prins Phillip at klare ærterne og redde Tornerose/Aurora/Sleeping Beauty.

Slutningen kommer ikke som nogen overraskelse, men det er også sjældent, at vi i en Disney film bliver overrasket over en slutning. Det ender altid godt og sådan skal det også være. Det der til gengæld betyder noget i disse film er derimod vejen mod målet. Det er ofte her vi støder ind i nogle herlige karakterer og nogle op- og nedture, der skal sørge for, at alt ender godt, og moralen bliver prædiket på den helt rette måde. Det er desværre også her Tornerose ikke klarer sig lige så godt som så mange af sine brødre og søstre, for der mangler helt klart noget pondus over birollerne (hvilket kan virke lidt underligt at kalde dem, eftersom Tornerose, filmens formodede hovedperson, ikke er specielt meget med i filmen). De tre gode feer får mest albuerum at boltre sig på, men ingen af dem er særlig sjove og virker til tider ret tungnemme. Men hey, der plejer jo altid at være et eller flere slags dyr, som redder dagen med lidt slapstick humor og nogle sjove kommentarer; det er der bare ikke i Tornerose. Ret atypisk for en Disney film kan de tilstedeværende dyr nemlig ikke tale, og dermed skal det sjove opstå fra de usjove feer.

Restaurationsarbejdet med at overføre den klassiske tegnefilm til Blu-Ray skiven er til gengæld helt i top. Her er Disney altså helt i top, når det gælder om at få deres ældreudseende tegnefilm til at fremstå ganske nye, og det gælder også for Tornerose, som har et utrolig flot look. Man kan dog til tider godt se, at det er en ældre film, da mange er baggrundene er fuldstændig statiske. Det kan fx virke lidt underligt, at ingen personer i baggrundene bevæger sig eller reagerer på Maleficents ankomst til barnedåben. Det kan selvfølgelig ses som petitesser, men for mig abstraherede det en del fra selve handlingen, fordi det ikke virkede særlig naturligt.

Tornerose er dog en klassiker fra den tid hvor Walt D og kompagni gjorde gamle folkeeventyr til tegnefilm. Desværre når Tornerose ikke samme højder som så mange af de andre ældre klassikere især fordi der mangler et slagkraftigt persongalleri, hvad både angår protagonist og biroller. Pinocchio havde Jesper Fårekylling, Askepot havde Tim og Bum, men desværre kan de tre gode feer ikke leve op til de renommeer, øv.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Tornerose indeholder en kæmpe portion ekstramateriale som enhver Disney-fan vil være lykkelig over at nærstudere. Kommentarspor med John Lasseter, Emily Osment Musikvideo:”Once Upon A Dream”, Disneys sange, Se Filmen med prinsessefakta, Grand Canyon, Spil: Dragon Encounter og Cine-Explore. Der er bestemt masser af tage fat i på denne udgivelse. 5/6 stjerner får ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Tornerose
Original Titel: Sleeping Beauty