Torque (DVD)

1. november 2004 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Torque (DVD) billede

The Fast And The Furious på motorcykel.

Efter et udlandsophold i en længere periode, kommer Ford hjem til Amerika for at køre videre på sin motorcykel. Han finder ud af at hans situation ikke er helt så ligetil. Han skylder 2 kværne til Henry – bossen fra motorcykelbanden Hellions - og de skal tilbage. I et opgør bliver broderen til overhovedet (Ice Cube) i en rivaliserende bikerbande, The Reapers, dræbt. Ford skal nu til at køre stærkt, for lederen af Reapers mistænker ham for mordet . Så ikke nok med at bevise sin uskyld overfor FBI, er de 2 rivaliserende motorcykelbander – The Hellions og The Reapers på nakken af ham. Samtidig kæmper Ford for at få kæresten, Shane, tilbage.

Efter The Fast And The Furious kom 2 Fast 2 Furious og nu har vi så Torque, som betyder noget i retning af den kraft der kommer ud af en motor. Torque er The Fast And The Furious på motorcykel. Der er seje fyre, søde chicks, hård rockmusik, larmende motorer og rå replikker i luften, når der åbnes op for gassen på kværnen. Torque er da også lavet af producenterne af The Fast And The Furious og XXX. Det virker bare ikke som andet end én stor musikvideo med det ene formål, at overgå lignende film i special effects og alternative kameravinkler. Det er naturligvis imponerende lavet og de computerskabte effekter ser mageløst ægte ud.

Lige med undtagelse af Ice Cube er resten af castet så godt som ukendt herhjemme, men bliver nok mere eftertragtede skuespillere i fremtidige film. Ice Cube leverer varen ligesom den velspillende Martin Henderson (som Ford) med den flotte Monet Mazur (som Shane) ved sin side. Det uden den dybere personudvikling eller oscarnominerende dialog naturligvis. Det betyder heller intet for en film, der snarere skal sælges på ”good looks” end på dybde og eftertænksomhed. Det er bare ind i (hjemme)biografen, få en ordentlig oplevelse med på farten og så glemme alt om dagligdagsproblemerne i de 80 minutter filmen varer. For baben Monet Mazur er Torque den første, store film hun medvirker i. Martin Henderson har før medvirket i den amerikaniserede version af japanske Ring.

Som Torque skrider frem, bliver man nødt til at ty til indre ro, hvis man ikke vil miste befatningen omkring forløbet. Det hjælper måske lidt på forståelsen, at instruktøren Joseph Kahn, kommer fra en verden af musikvideoer. Der er ingen tvivl hentet inspiration fra dette medie. Så forvirrende som Torque er klippet. Lokationerne må man ikke kimse af. Det ser flot ud. Joseph Kahn er en af de mere respekterede musikvideo-instruktører. Han har lavet musikvideoer, blandt andet for U2, Ice Cube (er det derfra der er opstået et samarbejde?), Metallica, Moby, DMX mv.

Der er ingen tvivl om, at Torque får sit publikum og er en sællert. Er man i tvivl om at få motorcykelkørekort, hjælper Torque med til at træffe beslutningen, men ”don't try this at home”. Alle stunts er flotte, men halsbrækkende og umulige at udføre uden hjælp af computerskabte effekter.

Vurderingen herfra lyder som følger: Joseph Kahn, du er virkelig dygtig til at instruere musikvideoer ... Torque bliver aldrig en Easy Rider, men nyd den for det ”rush” den kommer med.

DVD ekstra materiale
Der følger lidt ekstramateriale med til denne DVD. Ekstramaterialet omfatter: