Two Weeks Notice (DVD)

15. august 2003 af Lise Aakjær

Two Weeks Notice (DVD) billede

Endnu en Pladder-romantisk komedie efter den ældgamle opskrift om den søde musik, der uundgåeligt opstår i amerikanske romantiske komedier, når modsætninger mødes.

Mød Lucy Kelson (Sandra Bullock). Idealistisk blomsterbarn, de svages forkæmper og advokat fra Harvard University. Mød så hendes diametrale modsætning, kapitalisten og skørtejægeren George Wade (Hugh Grant).

Lucy har et stort hjerte, der banker for at bevare, hvad hun selv kalder "byens sjæl", dvs. ældre bygninger i New York. Denne gang gælder det et nedrivningstruet gammelt social-center, der tilbyder gratis aktiviteter for ældre og de mindre bemidlede. Men det er Wade-korporationens afgørelse, om social-centret skal leve eller dø, derfor går Lucy direkte til overhovedet George Wade for at tale den gamle bygnings sag. George går med til at redde socialcenteret på den betingelse, at Lucy bliver hans personlige assistent.

Og det bliver hun så, med alt hvad det medfører af natlige opkald fra diverse barer, nødopkald om hjælp til udvælgelse af farven på dagens slips og andre absurditeter fra den egocentriske playboy. Til sidst bliver det for meget for den godhjertede Lucy, og jagten på hendes afløser går ind. Men da den nye, smukke assistent June Carter (Alicia Witt) er fundet, og Lucy frit kan forlade Wade-bygningen, sker der pludselig noget. Hun får kolde fødder og bliver jaloux på den nye assistent og hendes forhold til George. Ganske som ventet.

For i den utrættelige strøm af romantiske komedier skiller denne film sig ikke synderligt ud. Vi kender udfaldet, og vi kender set-up’et. Styrken i denne filmgenre er ikke handlingsforløbet, men snarere hvordan historien formidles med f.eks. sjove episoder undervejs eller fantasifulde locations, kreative dialoger, skæve figurer eller gode skuespillere.  I "Two Weeks Notice" er det da også her, at filmen henter sine 3 stjerner sammen med et overraskende godt soundtracket og en til tider velskrevet dialog.

Selvfølgelig er personerne meget karikerede og næsten demonstrativt etableret som modsatte, men det er til at holde ud, fordi de begge er så velspillede af såvel Hugh Grant som Sandra Bullock. Og så er det faktisk morsomt, når den klodsede Lucy endnu engang vælter potteplanten på vej ud af døren, og når George fyrer sarkastiske kommentarer af på sin tørre, britiske facon.
Alt i alt er man ganske godt underholdt undervejs på trods af, at det er så forudsigeligt, så klichefyldt, så banalt, så sukkersødt og så romantisk komedie efter alle de velkendte regler.

Ekstramateriale:
Hvis man er vild med denne type film eller har kastet sin evige kærlighed på Hugh Grant eller Sandra Bullock, så er denne DVD en god investering. For der er ekstramateriale til overflod, bl.a. et dokumentarprogram om tilblivelsen af filmen, interviews med spillerne, instruktøren og det øvrige crew, fraklippede sekvenser med grineflip i "Two bleeps notice", "deleted scenes" altså fraklippede scener og som om det ikke var nok; en lydside med kommentarer fra Hugh Grant, Sandra Bullock og instruktøren Marc Lawrence filmen igennem. Her kan man høre deres kommentarer om f.eks. kostumer, desserter, yndlingsscener, svedpletter under armene, tømmermænd og andet godt. Der mangler ikke noget!

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Two Weeks Notice
Original Titel: Two Weeks Notice