Underdog

13. februar 2016 af Jesper Poulsen

Underdog billede

Skandinavisk produktion om at kæmpe sig op fra bunden i jagten på en lysere fremtid.

Naboerne Sverige og Norge er gået sammen om denne film, som har fået den noget anderledes titel ”Underdog” i forhold til originaltitlen ”Svenskjävel”. Når det så er konstateret, så er titlen såmænd ikke så dårlig valgt. Vores hovedperson Dino (Bianca Kronlöf) er nemlig svensk, men bosat i Norge. Hun mister sit job, og så er der ingen kontanter til at feste igennem i Oslo. Hun ender ved et tilfælde som hushjælp hos en familie bestående af Steffen (Henrik Rafaelsen), en alenefar med sine to døtre. Konen arbejder i udlandet, efter at have oparbejdet et lettere anstrengt forhold disse imellem. Dino er loyal og har brug for pengene. Steffen savner selskab og omsorg, og kaster derfor sin kærlighed på Dino. De indleder en form for forhold som Dino tager sig betalt for. Det går sådan set fint, indtil konen vender tilbage til Norge for at starte på en frisk. Pludselig er Dino i overskud, men så tager Steffens ældste datter aktion. Hun har set et stort potentiale i Dino, og hjælper hende på vej til en mere sikker fremtid.

Underdog er et fint drama om at være et underkuet menneske, som alligevel synes at komme fra baghjul. Filmen skildrer periodevist åbenlys og skjult hakkeorden i forhold til svenske og norske opfattelser af modparten. Værdighed og selvforståelse tematiseres ned i Steffen og Dino – og deres forhold som en slags hersker og slave. Filmen har udmærket sig som prisvinder på filmfestivaller som Les Arcs, Zurich og Chicago, og den giver på sin egen stilfærdige fremgangsmåde et indblik i ligeværdsproblematikken anno vor tid.

Bianca Kronlöf og Henrik Rafaelsen leverer nogle glimrende præstationer, men det er også værd at fremhæve Mona Kristiansen (i rollen som Steffens ældste datter Ida). Hun er teenager med stort T og kæmper med at finde ud af sig selv og kunsten at opbygge sit selvværd. I det skjulte snager hun i andres ting for at have nogen at spejle sig i, hun afprøver alkohol, pjækker fra skoletimer og er udfordret af hendes overvægt. Alligevel er hun den som i sidste ende fremstår som den voksne som ser og tænker klart – og tør handle på det.

Underdog har ikke fået meget opmærksomhed herhjemme, men er du på jagt efter et afdæmpet drama omkring skel, identitet og selvforståelse, så er Underdog slet ikke noget dårligt bud.

Bonusmaterialet består af en række fotos fra filmen samt filmens trailer. Du kan ved samme lejlighed også se trailers fra dette selskabs øvrige udgivelser.

Another World Entertainment.

Titel: Underdog
Original Titel: Svenskjävel
Premieredato: 7. januar 2016
Instruktør: Ronnie Sandahl
Skuespillere: Bianca Kronlöf, Henrik Rafaelsen, Mona Kristensen, Petronella Barker, Adam Lundgren, Naomi Emelie Christensen Beck, Gizem Erdogan, Erik Lennblad, Mia Saarinen, Kyrre Hellum, Trine Wiggen, Anne Ryg, Anders T Andersen
Spilletid: 96 min.
Selskab: