Van The Man

19. juli 2002 af David Lund

Van The Man billede

Van Wilder sørger for at Coolidge College holder de stærkeste fester... er det nok materiale til en film?

Van Wilder (Ryan Reynolds) er en mand der er gået i gang med sit syvende år på Coolidge College, og han har ikke i sinde at stoppe nu. Van er selve hjertet på skolen, og hjælper alle når de hjælpes skal, om det så gælder om at holde en vild fest. Van’s far, Vance Wilder (Tim Matheson), har midlertidigt fået nok af at hans søn driver den af, og nægter at betale for hans studier mere. Sammen med sin bedste ven Hutch (Teck Holmes) og hans nyligt fundne assistent (som i øvrigt er en indisk udvekslingsstudent) Taj (Kal Penn) forsøger Val nu at skaffe penge. Gwen Pearson (Tara Reid) har imens netop fået en ny opgave for skolebladet, nemlig at skrive en artikel om ”Coolidge’s ukronede konge – Van Wilder.”

Van The Man er en film der i den grad, prøver at vække liv i den for længst døde 80’er komedie. Plottet kunne minde om flere af klassikerne fra dengang (The Breakfast Club, En Vild Pjækkedag osv,) men humoren minder mest om de sidste par store teenagekomedier (American Pie, Road Trip osv.) Blandingen er ikke helt forgæves, men langt fra helt lykkedes. Van The Man formår at genbruge en del jokes fra mange forskellige film, men kommer til tider også selv med sine egne geniale brudstykker. Den prøver at være mere vulgær end de fleste film, men her fejler den en hel del. Det er uden tvivl en blandet omgang, men er man til teenagekomedierne er dette ikke en af de helt dumme.

Instruktøren Walt Becker har kun lavet en anden film, nemlig Buying The Cow hvor han også instruerede Ryan Reynolds. Becker er ikke en instruktør der vil nå langt, på nær hvis han 100% vender sin stil. Han rider på en bølge af klicheer, og hiver alt for mange gamle tricks op af lommen. Selvfølgelig kan man ikke forvente meget af en teenagekomedie, men Paul Weitz (American Pie) gjorde det en del mere yndefuldt.

Nu kommer vi så til de 2 grunde for at man burde se filmen. Hvis du er en mand, vil du elske den sexede Tara Reid (American Pie, Josie And The Pussycats, The Big Lebowski.) Hun er den nye dronning i teenagekomedierne, hun gør et fantastisk arbejde og er helt klart værd at se på. Hvis du derimod er en kvinde, er Ryan Reynolds (fra komedieserien To Fyre, En Pige Og Et Pizzaria,) med sin drengede charme, et uopdaget komisk talent. Deres sammenspil er fantastisk, og klart det med mest substans i filmen. Paul Gleason (The Breakfast Club, Nothing To Lose, Not Another Teen Movie) spiller den samme rolle som han gør i alle film, og det er efterhånden en smule trættende at se på.

Van The Man er endnu en film i rækken af de endeløse teenagekomedier, der nægter at stoppe. Det gode er at man i det mindste trækker på smilebåndet engang imellem, det dårlige er at man ikke gør det særligt ofte. Med et forudsigeligt plot, jokes fra en UFF forretning og en gammel ide formår filmen ikke at genoplive 80’er komedien, eller at tilføje noget nyt til teenagerkomedien. Har du en svaghed for genren, er det som sagt en af de bedre af slagsen, men det skal der jo heller ikke meget til for at være.

Titel: Van The Man
Original Titel: Van Wilder: Party Liaison
Premieredato: 19. juli 2002