Verden Venter

24. maj 2011 af Nikolaj Sonqvist

Verden Venter billede

Børge på stoffer

Jes Holtsø er nok bedst kendt som Børge fra Olsen Banden filmene eller William Olsen i serien Huset På Christianshavn. Det er måske ingen hemmelighed, at Jes endte i et alkohol- og stofmisbrug og pludselig mange år senere i 2009 dukkede op i DR’s Talent og endte på en 5. plads. Hvis man gerne vil vide mere om Jes Holtsøs historie bag hans liv som barndomsstjerne, misbruger og kamp ud af misbruget, så er Verden Venter en bog, som venter på dig.

Verden Venter er dyb ærlig selvbiografi om Jes Holtsøs liv fra hans tidligste barndomserindringer, over hans opvækst, hans ungdom, hans misbrug, hans filmkarriere til hans voksenliv som nyere, forbedret menneske. Jes Holtsøs rejse til hvor han er i dag, har været mere vild og farlig end de flestes. Barndoms alkohol- og hashbruger. En syg mor som ikke kunne håndtere ham. En rod som blev smidt ud af den ene skole efter den anden. En ungdom med fortsat alkohol- og hashmisbrug, men tillagt speed, lsd og heroin. Et liv i rockermiljøet. Kriminalitet. Ifølge Jes prøvede han alt det man ikke måtte.

Med Verden Venter kommer man helt ind under huden, neglene og helt indtil benet af Jes og får igennem et udflåd af historier og anekdoter med stor detaljerigdom, fortalt alt om Jes og hvem han var og hvem han er blevet i dag. Eller mere konkret; hvorfor han er blevet, som han er blevet i dag. Det er en ultra personlig historie, hvor hver en mindet detalje udpensles, så man kan sår tvivl om, om man kan være for ærlig og personlig i en bog. Det kan til tider virke mere som et personligt refleksionsværk eller en bekendelse, end egentligt møntet på en specifik læser. De små anekdoter og indskudte sætninger, der er taget ud af sammenhængen, får til tider bogen til at føles lettere ustruktureret. Dermed kan den, selvom den er hurtigt læst, føles lidt lang i længden.

Men alt dette skal ikke tage noget for Jes Holtsøs dybt fascinerende livshistorie og alle hans erfaringer om stoffer, alkohol, tyveri, hash, dødsfald, børn, kvinder, kan man måske tage med sig. Dertil er mange af historierne underholdende, som når Jes i sin barndom stjal 10 kronesedler fra Ove Sprogøe i garderoben eller hans vilde oplevelser med rockerne på Østerbro i 70 og 80’erne.

Det er stofferne, som fylder det meste bogen, men det har også været det, som har fyldt Jes Holtsø det meste af livet. 15 år som heroin misbruger, siger ikke så lidt. Med Verden Venter får Jes Holtsø selvransaget sit eget liv, men også givet erfaringer videre om, hvordan man ikke burde leve. Bogen er ærlig og det må man tage hatten af for. Der bliver ikke lagt fingre imellem, for Jes Holtsø ved godt selv, at han ikke var guds bedste barn. Men den handler også om hvordan man i de trægeste tider, måske kan se lyset for enden af tunnelen og få rettet op sit liv for det bedre. Det er i hvert fald hvad Jes Holtsø har gjort og det kan han dog være stolt af.

Lindhardt og Ringhof.

Titel: Verden Venter
Original Titel: Verden Venter