Den 26. juni 1996 bliver journalisten Veronica Guerin skudt ned, mens hun holder for rødt i sin bil. Hvem myrdede hende? Hvorfor jagede hun narkobagmændene? Og var det prisen værd?
Disse spørgsmål stiller filmen Veronica Guerin. Hun er en sjusket og sensationslysten journalist. Jo større skaldale – jo bedre! Det mener hendes kollegaer fra konkurrerende andre blade i hvert fald. Men der er også en anden side af Veronica: en vilje til ikke at vise frygt og til at være lige så hård som drengede.
Træt af sit stofområde, rystet af omfanget af narkomisbrug og politikernes ligegyldighed beslutter Veronica Guerin sig for at afsløre bagmændene. Men det er ikke nok at være modig…
Filmen største fortjeneste er Cate Blanchetts skuespil. Med stor troværdighed spiller hun den hurtigkørende, drengepige som er mere stædig end betænksom. Hun skiftevis charmere og skændes med politiet. Hun samarbejder med skumle kilder og afslører dem. Blottet for pli vil hun f.eks. interviewe hovedkilden ”autoforhandleren”, John Traynor, mens han er ved at bolle sin kæreste. Hun brænder for sin sag, og lytter ikke til nogen. Men hun gør det meget menneskeligt og genkendeligt. Selv når hun bliver skudt i benet eller sønnen bliver truet med voldtægt holder hun krampagtigt fast i sit korstog. Og når hun bryder sammen føler man med hende.
Filmen bliver ikke nervepirrende spændende, fordi der er så få figurer og det forholdsvis tidligt i filmen kraftigt bliver antydet, hvem den aggressive narkobagmand er. Der er et par enkelte svinggerninger, men man er aldrig rigtigt forvirret eller i tvivl om hvem modstanderen er.
Skildringen af narkomiljøet, hvor unge mænd tilbyder billig sex for at få råd til det livsnødvendige fix og børn som sidder med kanyler i armen er gribende, men det er kun en kulisse til historien om journalistens personlige kamp mod forbrydere og politikere som lukker øjnene.
Veronica Guerins Mor forsøger at trænge igennem til sin datter med ordene: Det er ikke altid man skal forsøge at få bolden fra den skræmmende mand. Nogle gange er det modigst at bakke ud. Når man har set filmen kan man så tænke over, hvilke kampe som er værd at tage, og hvilken pris som er rimelig at betale.