Walter og Trofast : Det store grønsagskup

4. november 2005 af Gert Sørensen

Walter og Trofast : Det store grønsagskup billede

Endelig får vi en fuld længde film med Oskar vinderne Walter og Trofast.

Walter og Trofast driver det humane skadedyrs bekæmpelses firma Anti-Pesto, hvor de beskytter folks haver imod kaniner på en human måde. Alle byens borgere er nemlig opsat på de skal vinde den lokale ”kæmpe Grønsags konkurance” på Tottington hall. Så den opfindsomme Walter har udviklet snedige fælder og maskiner til at fange de små bæster som, der efter gemmes i sin kælder.

En opgave for Lady Tottington bliver dog starten på en stort problem for byens grønsags elskende beboere. Efter at have fanget de mange kaniner beslutter Walter sig for at hjernevaske dem til ikke at kunne lide grønsager men en uheld med maskinen betyder at kan skaber et frygteligt uhyre der kun kommer frem ved fuldmåne, men lige en Var-kanin. Denne kæmpe kanin begynder nu systematisk at æde alle grønsager den kommer i nærheden af, og Walter og Trofast må stoppe den før den ødelægger ”Kæmpe grønsags festivalen”.

Nick Park er tilbage efter med en film i biograferne, og med sucessen ”Flugten fra hønsegården” at leve op til har han nu taget fat i de personer der gav ham sucess for over 10 år siden. Walter og Trofast har ikke ændret sig meget i de forgangne 10 år. Walter en stadigvæk den oste fanatiske opfinder, hvis opfindelser ikke altid er lige vellykkede. Trofast er den fornuftige hund, der altid er klar til at redde trådene ud når Walter laver problemer og sådan har vi lært at elske dem.
Filmen tilføjer ikke personerne noget nyt men det gør ikke så meget for filmen er et stykke god underholdning for børn og voksne.

De danske stemmer er rigtigt godt lavet. Humoren er velbevaret i dan danske oversættelse, og på nær et par små fejl i oversættelsen så er det noget nær det bedste jeg har set i længe.

Filmens brug af ler dukker er et sidst set i Tims Burtons Corpse Bride, men her er det den mere grove slags der er anvendt. Dermed skal det ikke forstås at filmen er dårligt animeret, for det er bestem ikke tilfældet. Hver scene er spækket med små sjove finurligheder og referencer til andre film. Bland andet Stop Motion klassikeren King kong får en hilsen med på vejen i en af filmes afgørende scener.

Walter og Trofast er animations film af bedste skuffe. Super underholdning for hele familien.

Titel: Walter og Trofast : Det store grønsagskup
Original Titel: The Cruse of the Were-Rabbit