Water For Elephants

27. august 2011 af Jesper Poulsen

Water For Elephants billede

Elefantastisk romantisk drama om forbudt kærlighed

Foran et cirkus i silende regnvejr ved aftentid, står en aldrende mand. Han har misset dagens forestilling, og da han ikke kan blive stående i det dårlige vejr, tager cirkusmedarbejderne ham med indenfor i administrationsvognen. Det viser sig at den aldrende mand ved en hel masse om livet i et cirkus. Specielt én historie vækker opsigt. En historie fra mandens ungdom.

Og det er netop den historie, som gav Sara Gruen titlen som bestseller-forfatter. For med Water For Elephants (Vand Til Elefanterne – dansk udgave) brød hun igennem med et fremragende trekants-drama om kærlighed og ondskab med klovne, jonglører, tryllekunstnere og ikke mindst alverdens dyr som kulisse. Robert Pattinson (Twilight-sagaen, Remember Me) spiller den unge dyrlæge-elev Jacob, som bliver tilbudt at rejse med cirkus, og overtage ansvaret for de mange dyrs helbred. Cirkusdirektøren August (Christoph Waltz – Oscarvinder for Inglorious Basterds) viser sig dog at være i besiddelse af et meget voldsomt temperament, og han skyr ingen midler for hele tiden at være i centrum, på bekostning af alt og alle. Hans kone er den smukke cirkusprinsesse Marlena (Reese Witherspoon – Oscarvinder for Walk The Line) som lever i hans dominans og egenvælde. En romance opstår mellem Jacob og Marlena. De finder tryghed og nærvær i hinandens selvskab, lige indtil at direktøren finder ud af at der foregår noget i krogene. Et sind bliver dermed bragt i kog – og det er ikke et sind der er til at spøge med. Et endeligt opgør er uundgåeligt!

Water For Elephants bringer magien tilbage fra de glade cirkusdage. Her er fest, farver og ikke mindst masser af savsmuldsstemning. En fantastisk billedside og ikke mindst levende dyr (ikke et eneste digitalt animeret af slagsen). Det er altså ægte løvebrøl, giraftunge og elefantsnabel som Pattinson, Witherspoon og Waltz er oppe mod! Den føromtalte aldrende mand, er naturligvis den selvsamme dyrlæge-elev Jacob. Ingen ringere end 86-årige (dog et år yngre under indspilningerne) Hal Holbrook (Oscar-nomineret for Into The Wild). Han kan endnu, den gamle!

En særdeles medrivende historie som giver mange detaljer fra sig undervejs og som på en hel særlig måde indfanger sit publikum i den særlige cirkus-verden og derved også har alle forudsætninger for at fortælle sin centrale kærlighedshistorie. Egentlig kan man sige at det er en slags Titanic på land, rent formmæssigt. Men ikke desto mindre er alle klichéer og sødsuppe skåret væk. Ja, der er nærmere skåret helt ind til benet i sin personskildring, som bliver meget nærværende og særdeles interessant. Al sympati ligger hos Jacob og Marlena, og det er så netop i det spændingsfelt at Christoph Waltz gør det han gør bedst. Nemlig leverer en fandens karl af en skurk som det også var tilfældet i The Green Hornet og ikke mindst ovennævnte Inglorious Basterds. Med meget få midler evner Waltz at gøre sig til et hadeobjekt af rang.

Lidt malurt i bægeret, synes jeg at Robert Pattinson ufrivilligt kommer til at levere. Han kan jo dybest set ikke gøre for at han til hver en tid fremover vil ligne Edward Cullen fra Twilight, der er gået forkert. Lidt lige som Daniel ”Harry Potter” Radcliffe har gjort i hans øvrige film... Det duer altså ikke at have en vampyr rendende rundt som dyrlæge i et cirkus, men okay. Kunsten er at tvinge sig til at se bort fra det. Men i så oplyst en hovedrolle, skulle man måske have fundet en af de mange andre upcoming skuespillere af hankøn, som Hollywood-markedet bugner af for tiden.

Men konklusionen må alligevel være at Water For Elephants er og bliver et helstøbt værk, som sagtens kan tåle flere gennemsyn. Francis Lawrence ved tydeligvis hvad han vil, og så er det jo nok heller ingen skade til at hans karriere startede som musikvideo-instruktør, hvor det visuelle spiller en altafgørende del. Fine navne som Green Day, Britney Spears, Janet Jackson og Jennifer Lopez har nydt godt af I Am Legend-instruktørens kunnen, og nu er det så Water For Elephants som er kronen på værket. Anbefalelsesværdig til et meget bredt publikum af begge køn – ikke mindst fordi den simpelthen bare er en pragtfuld film som spiller på flere genrer og følelser end blot romantisk drama.

Ekstra materialet bugner nærmest. 10 forskellige og fyldestgørende indslag sørger for at man kommer ganske grundigt omkring små og store tanker i forbindelse med tilblivelsen af filmen. Men det retfærdiggøres helt afgjort også af filmens mange lag.

SF/Fox.

Titel: Water For Elephants
Original Titel: Water For Elephants