Wedding Crashers –uncorked edition

3. april 2006 af Maria Moni

Wedding Crashers –uncorked edition billede

Det er bryllupssæson, så puds skoene og find dit bedste tøj frem, for nu skal der scores! Wedding Crashers er en vidunderlig og hyldende morsom komedie med et skuespillerhold i topform.

Vennerne John (Owen Wilson) og Jeremy (Vince Vaughn) er skilsmissemæglere. De er ungkarle af den værste kaliber, og sammen går de til bryllupper (uinviteret selvfølgelig) for at score. Det er en fælles hobby som John og Jeremy har dyrket lige siden de fik overdraget de gylden regler (for hvad der er god skik for en ”wedding crasher”) af den legendariske Chazz. Hovedreglen er, at man har en vielse og reception til at få pigen (eller pigerne, hvis man skulle være så heldig) med i kassen. Bryllupssæsonen er ved at være overstået, da minister Clearys datter skal giftes. Det er en kæmpe event, og noget som John og Jeremy selvfølgelig ikke kan gå glip af. Skæbnen vil, at John går hen og forelsker sig i Clearys mellemste datter Claire, så mens Jeremy bliver overladt til Clearys småpsykotiske datter Gloria, bryder John alle reglerne og følger sit hjerte i kampen for kærligheden. Det går dog ikke så nemt, som John havde forestillet sig.

De fleste af skuespillerne i denne film spiller formidabelt, og det er svært at fremhæve den ene frem for den anden. Dog kan man ikke komme uden om, at Vince Vaughn spiller helt fortræffeligt. Han udfylder rollen, som den evige ungkarl med berøringsangst til intet mindre end et 13 tal! Han spiller så genialt og fremragende, at man ville ønske, at filmen aldrig slutter. Det er især det utal af komiske situationer som Vaughns figur, Jeremy ender i, hvor Vaughn virkelig brillerer. Desuden er jeg stadig imponeret over de scener, hvor Vaughn op til flere gange leverer en speed-talk monolog, som ville selv få det bedste auktionarius til at blegne.

Owen Wilsons skuespillerkunst når ikke op på højde med Vince Vaughns, men det er der ikke noget at sige til. Man skal være meget heldig, hvis man skulle støde på to så fantastiske komikerpræstationer i en og samme film. Wilsons skuespil er rigtig godt, og man skal selvfølgelig se Vaughn og Wilsons præstation som en samlet fortjeneste.

Christopher Walken leverer ligeledes en god skuespillerpræstation. Han er en meget alsidig skuespiller, som gør det godt indenfor alle genrer. Man kan næsten altid være sikker på, at Walken gør det godt, hvilket han også gør i denne film. Der er noget næsten majæstetisk over hans rolle, som familien Clearys overhoved. Man må sige, at filmen tilegner sig en vis kvalitet ene og alene på grund af hans tilstedeværelse.

Isla Fisher er perfekt i rollen, som den skøre og småpsykotiske Gloria Cleary. Selvom man nemt kunne komme til at overdrive en rolle, som Gloria, balancerer Fisher sin rolle perfekt, og det bliver aldrig for meget. Man må beundre en skuespiller, som kan spille skingrende skør og stadig få publikum til at holde af sig, for det gør man nemlig.

Filmen er instrueret af David Dobkin, som ikke er helt ukendt inden for komediegenren. Han har tidligere har arbejdet sammen med både Vince Vaughn (Clay Pigeons fra 1998) og Owen Wilson (Shanghai Knights fra 2003). Dobkin har på forhånd kendt til de to skuespillers evner, og han har uden tvivl vidst, at kemien mellem dem ville være god. Man kan ikke komme uden om, at det har været med til at gøre filmen bedre. Jeg har kun ros tilovers for Dobkin og hans indsats, som instruktør af Wedding Crashers. Han kunne faktisk ikke have gjort det bedre efter min mening.

Wedding Crashers –uncorked edition, er efter deres eget udsagn: længere, vildere og sjovere end biografversionen. Det er på nogle punkter sandt. Desværre har filmen en tendens til at blive lidt for lang, men det opvejes heldigvis af, at den rent faktisk er vildere og sjovere. Denne version har medtaget flere scener med The Cleary Butler (Ron Canada), som til dels gør filmen mere sammenhængende og sjovere (Det skal lige nævnes, at man selv kan vælge mellem biografversionen, og den noget længere DVD-version Wedding Crashers- Uncorked edition på DVD’en).

Jeg kan ikke rose Wedding Crashers nok. Det er en komedie, som jeg vil anbefale til alle, store som små. Manuskriptet er velkomponeret, og handlingen er gennemtænkt ned til den mindste detalje. Replikkerne og især ping pong dialogerne mellem Wilson og Vaughn er geniale, og er med til at løfte filmen op på et andet plan end normale komediefilm. Så hvis du ikke allerede har set Wedding Crashers, så skynd dig ned til den nærmeste videoforretning og få fat på en kopi så hurtigt som muligt. Du vil ikke fortryde det!

Ekstramateriale
Folkene bag Wedding Crashers – Uncorked edition har gjort sig rigtig umage med at designe ekstramaterialet til DVD’en. Den indeholder en del ekstramateriale delt ind i en masse menuer, med et utal af valgmuligheder.

Special Features side 1
Her finder man “Deleted Scenes”, som især indeholder en scene, som er værd at se kaldet ”99 Red Balloons”, hvor John og jeremy opfører et fuld længe karoke nummer af sangen 99 Red Balloons. Desueden kan man både vælge imellem at se filmen med et lydspor, hvor Wilson og Vaughn kommenterer film og et lydspor, hvor instruktør David Dobkin kommenterer filmen.

Special Features side 2
Her finder man to featurettes. Den ene featurettes er en ”behind the scene of making the Wedding Crashers”, hvor der især er lagt vægt på bryllupperne. Den anden featurette sidder Wilson og Vaughn og diskuterer ”The rules for wedding crashing”. Den er næsten lige så morsom som filmen selv. Desuden er alle reglerne for wedding crashing ridset op på i alt 24 sider under punktet: ”The rules of wedding crashing”. DVD’en indeholder to versioner af traileren til filmen. En teaser og en theatrical trailer. Sidst men ikke mindst indeholder special features et soundtrack.

Ekstramaterialet får 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Wedding Crashers –uncorked edition
Original Titel: Wedding Crashers –uncorked edition
Premieredato: 21. marts 2006
Instruktør: David Dobkin
Skuespillere: Owen Wilson, Vince Vaughn, Christopher Walken, Rachel McAdams, Isla Ficher, Jane Seymour, Will Ferrell (uncredited), Rebbeca De Mornay, Ellen Albertinin Dow, Keir O’ Donnell, Bradley Cooper, Ron Canad
Spilletid: 120 min.
Selskab: New Line Cinema