White House Down

11. februar 2014 af Betina Bøgh Larsen

White House Down billede

Godt gået! At redde sin datter, den amerikanske præsident, hele verden – og, nå ja, et egern! – på én og samme dag!

Politimanden John Cale (Channing Tatum) drømmer om at arbejde for Secret Service og beskytte den amerikanske præsident i Det Hvide Hus. Skønt han har været udstationeret i Afghanistan og fået tildelt en medalje for heltemod, får han desværre afslag ved jobsamtalen. Han har nemlig ingen fin uddannelse og har tilsyneladende problemer med autoriteter.

Med sig har han sin datter, Emily (Joey King), som er meget interesseret i politik. Han nænner ikke at fortælle hende om jobsamtalens udfald, og for at lade hende blive i troen om, at jobbet er hans, deltager de i en rundvisning i Det Hvide Hus. Men dagen tager en uventet drejning, da en svært bevæbnet paramilitær gruppe angriber bygningen.

Dermed får John en oplagt mulighed for at bevise sit værd til drømmejobbet. Han sætter derfor alt ind for at redde sin datter, som i mellemtiden er blevet væk, og ikke mindst den amerikanske præsident, James Sawyer (Jamie Foxx). Det er selvsagt en vanskelig opgave med en del udfordringer undervejs, men fuld af gåpåmod og med en vilje af stål er John ikke nem at slå af banen...

Vurdering
Det er ikke første gang, at instruktøren Roland Emmerich sprænger Det Hvide Hus i luften. Det samme gjorde han i 1996 og 2009, i henholdsvis Independence Day og 2012. Og det er bestemt ikke blevet kedeligere med årene!

At John Cale er filmens helt, står allerede klart i begyndelsen, hvor han redder et stakkels, lille egern, som har forvildet sig ind i et fuglehus. Da John kender fuglehusets ejer og ved, at han ikke bryder sig om ubudne gæster, slipper John egernet fri, i samme sekund som ejeren træder ud af døren. Puha, det var godt nok tæt på! En sjov, lille scene, som egentlig er lidt overflødig. For når John Cale i sidste ende redder sin datter, den amerikanske præsident og hele verden fra en tredje verdenskrig, behøver man ikke at understrege hans godhed på denne måde også. Men okay, han er dyrenes ven, og så elsker vi ham jo allerede!

I hovedrollerne ses Channing Tatum og Jamie Foxx, og de er et godt og sjovt makkerpar. Selvom de befinder sig i en presset situation, har de stadigvæk overskud til at udveksle erfaringer om deres teenagedøtre m.m. De opbygger hurtigt tillid til hinanden, og indimellem ser vi da også den amerikanske præsident give den gas med forskellige våben. At være i selskab med dem er såvel underholdende som spændende, for der er sjove punch lines, masser af action og fede speciel effects undervejs.

Filmens største plus er helt klart smækre Channing Tatum. Han giver sin rolle karakter og er meget nærværende. Man føler virkelig med ham, når han får afslag til jobsamtalen, for man kan høre desperationen i hans stemme, idet hans store drøm krakelerer. Alt, hvad han beder om, er bare en chance for at vise, at han er mand nok til opgaven. Og da chancen viser sig ad uransagelige veje, griber han den – og udfører den til perfektion. Sådan, godt gået!

Ekstra-materiale
Ekstramaterialet er meget omfattende og består blandt andet af tekniske bøffer fra filmen. Vi bliver også præsenteret for præsidentens limousine, set indefra, og der er beskrivelser af stuntøvelserne og de forskellige våben, håndgranater, tanks m.m. brugt i filmen. Meget spændende. Vi hører også om filmens speciel effects, og hvordan de er lavet, samt hvordan kopien af Det Hvide Hus blev skabt, hvilket var en større opgave.
Størstedelen af ekstramaterialet findes kun på blu-ray-udgivelsen, og det er virkelig guf for filmelskere, for det går i dybden med mange forskellige ting. Jeg har kun nævnt en brøkdel heraf. Ekstramaterialet får fire stjerner.

Universal Pictures.

Titel: White House Down
Original Titel: White House Down