10.5 Earthquake

22. juli 2005 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

10.5 Earthquake billede

Et jordskælv i Seattle efterfølges af et af de hidtil største efterskælv i Californien.

Det værste jordskælv rammer Seattle og efterlader sig enorme ødelæggelser. Det er ikke det sidste der er set til jordskælvet. Efterskælvene bliver de værste, man nogensinde oplever i mands minde. Et helt tog forsvinder i en afgrund, en landsby forsvinder. Nu må et ekspertteam tilkaldes for at imødekomme den store trussel, som moder jord udgør. Kan det lade sig gøre, at forberede sig på det gigantiske efterskælv?

Herhjemme er jordskælv ikke så normale, som i Californien og andre dele af USA. Af den årsag, er det svært at forholde sig til hvilke følger et jordskælv har. 10.5 Earthquake kommer med, om end et noget overdramatiseret billede af hvor lidt kontrol man har over et jordskælvs indflydelse på livet i dagligdagen. Alting vendes i bogstaveligste forstand op og ned. Man bliver nødt til at flygte fra hus og hjem – håbe på det bedste. Findes der ikke den tekniske viden til at forhindre efterskælvet, må mennesker evakueres. Spørgsmålet om hvad man bør foretage sig, rejses naturligt efter man har set denne film.

Der er ikke tale om en højt budgetteret drama i stil med Deep Impact eller Armaggedon, men 10.5 Earthquake har nogle flotte effekter og illustrerer hvorledes det kunne se ud, hvis et jordskælv rammer og har katastrofale følger. Beau Bridges spiller den amerikanske president og han gør en udmærket indsats, som den person der mest af alt må bevare roen under alle omstændigheder. I de øvrige roller ses Kim Delaney, der spiller en doktor med speciale i jordskælv. Hun er kendt fra TV's CSI:Miami og NYPD Blue.

Spændingen i dette 165-minutters drama er bygget op som 24-timer – serien med Kiefer Sutherland. Teknikken med at have flere vinduer belyse handlingen – netop nu – giver egentlig en god skalering af historien. Der er nemlig tale om flere sideløbende historier, som i 24 timer. Teknikken fra 24 timer har bredt sig til andre produktioner. Det er en ganske fortrinlig effekt. Filmen er også et sammenstykket materiale fra en tv-serie ved navn 10.5.

10.5earthquake er egentlig bare en film om forberedelserne på et jordskælv og dets efterskælv, men efterlader nogle spørgsmål stående i luften og kommer samtidig med et bud på, hvorledes man kan gøre kål på et kraftigt jordskælv.

Den er en interessant fortælling, overdramatiseret som amerikanere kan gøre det, men underholdende og spændende.

DVD ekstra materiale
Cast & Crew informationer, trailere. 1 stjerne for det, da det ikke det store.