20 million miles to earth

11. august 2002 af Hans Christian Vang

50'ernes sci\fi film har kronede dage på DVD.

20 million miles to earth er en af de klassiske sci\fi film, med effekter af Ray Harryhausen, og den udkommer nu på DVD. Disken indeholder filmen, en dokumentar om Harryhausen's karriere, og en gammel "This is dynamation" reklame som blev kørt i biograferne dengang. Filmen omhandler et rumvæsen fra en fremmed planet, som nødlander på jorden. Menneskene finder rumskibet, og en dreng finder et mystisk udseende æg ved kapslen. Drengen sælger ægget til en videnskabsman, og herefter er der dømt skæg og ballade. Ægget klækker, og dyret flygter, og finder læ i en lade. Desværre er farmeren, hvis lade den har fundet ro i, ikke just et roligt eller venligt gemyt. Vores ekstra-terrestrielle ven bliver behandlet som det han er, for os mennesker, - et monster. Det huer ham ikke, og det engang så venlige og rolige rum-væsen bliver nu en voldsom og aggressiv dræber maskine. Filmen har en god morale idet af monstret ikke er ondt før det bliver behandlet som affald af menneskene.. Det kunne vi nok lære lidt af, så det er da ihvertfald én grund til at tage en kigger på filmen. Som sagt er filmen fra 50'erne, og derfor får man nok ikke nutidens ungdom til at sætte sig ned og se den helt til slut, det er historien simpelthen for simpel til, og man får nok heller ikke farmand til at sidde og glo denne film, da den ikke just henvender sig til voksne - ihvertfald ikke i dag. 20 million miles to earth er en kultfilm ud over alle grænser, og skal sikkert ses af folk der har en hobby\interesse omkring de gamle film, eller hvis de var barn dengang den kom i biffen - og gerne vil genoplive magien de syntes de oplevede dengang. Desværre er der ikke megen hold i denne, og jeg må tilstå at jeg småkedede mig da jeg så den. Effekterne filmen udnytter sig af, har et smukt magisk skær, som harryhausens effekter, og anden claymation, nu engang har, men pga nutidens computer animation osv, er den svær at få folk - især unge og børn - til at bide på. Min konklusion er, at denne nok mest henvender sig til folk der så den da de var små, eller folk som har interesser i den tids film. Dette er ikke just King kong, eller Sinbad on the 7 seas. Diskens ekstra material er næsten u-eksisterende. Som sagt tidligere er der kun to dokumentarer på, hvoraf den ene er umådelig interessant: Harryhausens karriere fortælles fra start til storhedstid, og er meget spændende fortalt af Leonard "Spock" Nimoy. Den anden, og mere kedelige, dokumentar (hvis man kan kalde den det) er "This is dynamation" reklamen som må have kørt dengang i biograferne verdenen over. Den er ikke videre interessant.. En slags behind the scenes omkring hvordan de lavede animations effekterne til datidens film, men ikke dybdegående i nogen grad overhovedet. Er man interesseret i filmen, eller i datidens sci\fi film kan det muligvis godt betale sig at købe denne, men er man bare ude efter en god aftens underholdning skulle man hellere lukke op for TV'et, eller købe sig en anden film... Komodo, for eksempel, ville være en umådelig forbedring.

Titel: 20 Million Miles to Earth
Original Titel: 20 Million Miles to Earth
Premieredato: 24. august 2002