88 Minutes

31. marts 2008 af Kristian Jensen

88 Minutes billede

Al Pacino kører på rutinen i denne halvkedelige thriller…

Historien er set et utal af gange før. En mand har et bestemt antal minutter til at udføre en umulig opgave, hvad end det er, at redde verden på 76 minutter eller løbe ned til den nærmeste 7-eleven for at købe to liter mælk inden bomben sprænger. I ”88 Minutes” bliver retspsykiateren Jack Gramm (Al Pacino) konfronteret med sin dunkle fortid, da en ukendt gerningsmand begynder at ringe til ham og fortælle at han kun har 88 minutter tilbage af sit liv. Nedtællingen er begyndt, og Gramm kaster sig hovedkulds ud i en jagt på personen bag den kryptiske besked. Jagten på sandheden gør, at Jack Gramm bliver nødt til at rive op i hans egen dystre fortid, da noget tyder på at svaret skal findes dér.
Hvis en film, der har et så uoriginalt grundplot, skal fungere, kræver det en instruktør, der med hård hånd kan styre langt uden om de værste floskler og klicheer. I ”88 Minutes” er det amerikaneren Joe Avnet, der i 1997 stod bag den middelmådige ”Red Corner” med Richard Gere i hovedrollen, og selvom Avnet bestemt er en hæderlig instruktør, ses det tydeligt i filmen, at det ikke er en Scorsese, Kubrick eller Spielberg vi har med at gøre. Filmen er fortalt i et gumpetungt tempo, og man får fornemmelsen af, at instruktøren virkelig har kæmpet med at få det middelmådige manuskript til at hænge nogenlunde sammen. Det bliver ikke bedre af, at Al Pacino spiller på rutinen, uden sin sædvanlige dyriske charme. Det er forbandet tydelig at Pacino kun er ”in it for the money” og at projektet bare har været noget, der skulle overstås for veteranen. Birollerne er udfyldt af mindre kendte navne, der ikke ligefrem leverer nogen mindeværdige præstationer. Dog skal det lige nævnes at den altid seværdige William Forsythe er glimrende i rollen som politibetjent og makker til Jack Gramm.
”88 Minutes” er røget direkte ud på dvd herhjemme, og det er bestemt ikke underligt, da filmen har været et kuldsejlet projekt lige fra begyndelsen. Historien er simpelthen så gennemtæsket af tusindvis af andre instruktører og manuskriptforfattere, at der overhovedet ikke er noget nyt at hente i fortællingen om manden med for lidt tid, i hvert fald på det store lærred. Er man alligevel ikke træt af at se personer rende rundt med et nedtællingsur svævende over hovedet, burde man nok i stedet vende ansigtet mod tv-skærmen og se Kiefer Sutherland som Jack Bauer rende rundt og nakke terrorister i tv-serien ”24 timer”. Under alle omstændigheder skal man, med mindre man er Pacino-fan, styre uden om ”88 Minutes”

Ekstramateriale
Der er desværre ikke meget guf for filmnørden at hente på Scanbox udgivelse af ”88 Minutes”. En lille bag-om dokumentar er det blevet til i denne omgang. Filmen er skåret over den klassiske skabelon, hvor skuespillerne, instruktøren og producenten på skift fortæller om filmens tilblivelse. Filmen er ikke særlig interessant, og selv Pacino ser ud til at kede sig gevaldigt i hans interview. Derud over finder man en lang række trailers for kommende udgivelser.

2 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Billede & Lyd
Billedet er i 2.35:1 anamorfisk widescreen, og ganske flot overført til dvd, dog uden at det virker prangende. Det samme kan man sige om lyden, hvor man kan vælge mellem Dolby Digital 5.1 eller dts.