8 Kvinder -og et mord (DVD og VHS)

4. august 2003 af Morten Eriksen

8 Kvinder -og et mord (DVD og VHS) billede

Mordgåde for det modne publikum der er til franske film. Men pas på, for det er ikke efter den velkendte opskrift!

Vi svæver ind over et idyllisk og malerisk landskab og finder vores hovedpersoner i et stort hus ejet af vor mor Gaby (Catherine Deneuve) og hendes mand. Hun har sin mor Mamy (Danielle Darrieux) og sin søster Augustine (Isabelle Huppert) boende. Derudover har hun to børn Pierrette og Suson (Fanny Ardant og Virginie Ledoyen), og to ansatte: en husholderske Chanel (Firmine Richard) og en stuepige (Emmanuele Béart).

Vi får en kort introduktion af personerne før manden i huset (Marcel) bliver fundet død i sit værelse med en kniv i ryggen. Det skaber forvirring og alle er sikre på, at der er tale om en udefra kommende morder! Det varer dog ikke længe før mistanken kastes på den nyansatte stuepige, men hun kaster bolden videre og snart er alle under mistanke. Det viser sig oven i købet at alle kvinderne har deres at skjule og at ingen af dem egentlig kunne lide familieoverhovedet Marcel. Midt i beskyldningerne dukker den afdødes søster op for at tale med sin bror. Endnu en mistænkt kvinde i huset. Som sidegevinst til hele miseren viser det sig, at flere af kvinderne tænder på andet end mænd...

”8 kvinder –og et mord” (8 Femmes) er en usædvanlig kriminalfilm der blander mordgåde og musical, da kvinderne i løbet af filmen bryder ud i sang! Her får vi alt fra sangnumre der ville egne sig fint til Melodi Grand Prix til noget der minder mere om Edit Piaf. Instruktøren får med elegance flettet sangene ind i filmens handling uden at det virker komisk eller akavet. Filmens udseende er det jeg vil betegne som et Technicolor-orgie af farver. Den er ikke i Technicolor, men det ligner! Den får ikke for lidt på farveskalaen, og det ser også godt ud. Kostumerne er nøje udvalgt derefter!

Filmens verden, kostumerne, de skæve personligheder der er tildelt Frankrigs elite af skuespillerinder, stræber efter det tidstypiske men også det nytænkende, det farvestrålende og det spændende. Instruktøren fokuserer en tand for meget på disse ting, og filmens handling og skuespillernes talenter lades i stikken. Der hvor filmen er bedst, er under de musikalske indslag. Trods gode intentioner, så formår historien aldrig at blive rigtig spændende, selvom at der gøres et ihærdigt forsøg ved at krydre historien med seksuelle undertoner. Den personkarakteristik sangene giver, træder i baggrunden for filmens hysteriske handlingsforløb der ikke virker ægte. Skuespillet er teaterisk og det bærer præg af at være en filmatisering af et teaterstykke. Det er set mere elegant og vi må udholde, at et par af skuespillerinderne overspiller deres roller. Flere sceneskift kunne også have tjent filmen.

”8 Kvinder -og et mord” udgives på DVD og VHS den 11. august og Scanbox har lovet følgende portion ekstra materiale på DVD udgaven (ikke anmeldt):

Filmen i 16:9 (1.85:1)
Dolby Digital 5.1 lydspor
Deleted Scenes
Interviews
Making of...
Bloopers
Posters
Promoreel

Billedet på DVD udgaven står skarpt og roligt med flotte farver og detaljer. Filmen er tekstet på dansk, finsk, norsk og svensk. Jeg er sikker på at det har været fornøjeligt at lave filmen, og det bliver interessant at se de fraklip hvor det kikser (”Bloopers” på DVD udgaven).

Francois Ozon er biografaktuel med filmen “Swimming Pool”. Det er hans første film der bliver indspillet med engelsk tale. Af medvirkende har den blandt andre Charlotte Rampling der også spillede med i hans film “Under Sandet” og Ludivine Sagnier fra ”8 Kvinder –og et mord”. Dansk premiere ikke kendt på nuværende tidspunkt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox

Titel: 8 Kvinder -og et mord
Original Titel: 8 Femmes