Aliens in the attic

23. februar 2010 af Kristian Jensen

Aliens in the attic billede

Der er noget HELT galt på loftet…

”Aliens in the attic” er en helt igennem fjollet lille familiefilm, der ikke vil noget andet end at underholde børn og barnlige sjæle. Filmen omhandler den lettere nørdede Tom (Carter Jenkins), der bliver tvunget med på familieferie, langt ude på landet. Familien samles i en stort og hyggeligt sommerhus, der emmer af ærkeamerikansk landidyl, og hvor programmet primært består af familiehygge, grillmad og fisketure på den nærliggende sø. Men desværre for Tom og resten af hans familie er en gruppe rumvæsener, bestående af fire grimme grønne gnom-lignende væsner kaldet Zirkonier, landet i baghaven, og har invaderet husets loft. Da Tom og hans fætre opdager rumvæsnerne, der bestemt ikke har fredelige hensigter, er det nu op til ungerne at redde deres familie og resten af verdenen fra en forestående invasion fra det ydre rum.

Historien i ”Aliens in the attic” er dybt uoriginal, og placerer sig et sted mellem ”Mars Attacks” og ”E.T”, og indeholder derfor også velkendte klicheer, som eksempelvis den nørdede helt, den kærlige lillesøster og et totalt ignorant forældrepar. Flosklerne står nærmest i kø for at vælte ud gennem skærmen, i denne lille familiefilm, der bestemt ikke imponerer rent plotmæssigt. De sædvanlige budskaber som eksempelvis, at det er okay at være anderledes så længe man har hjertet på rette sted, bliver tværet ud over samtlige 86 minutter som filmen varer, og det bliver ærlig talt trættende i længden. Det værste er dog at der ligger en fuldstændig uklædelig amerikansk patriotisme henover filmen, der absolut ingen relevans har for filmen som sådan. Som voksen bliver denne sødsuppe en anelse kvalm, og efterhånden som filmen skrider frem, priser man sig lykkelig for, at filmen er relativ kort.

Men når det så er sagt, så vil det yngre publikum muligvis finde stor fornøjelse i ”Aliens in the attic”, der trods alt har en række finurlige påfund, der i blandt en hjerne styrende pil, der kan overtage styringen af de voksnes kroppe og hjerner. Der bliver brugt masser af energi på ren falde på halen komik, hvilket sandsynligvis vil få de mindste til at klaske sig på låret af grin.

Skuespillet er ikke just fremragende, men bestemt heller ikke så himmelråbende dårligt, som man kunne frygte. Både ”High School Musical” stjernen Ashley Tisdale, der spiller den irriterende storesøster, samt komikeren Kevin Nealon, der spiller den gumpetunge far spiller fint og uden de helt store armbevægelser. Hovedrollen som Tom spilles ligeledes fint af Carter Jenkins, der tidligere har medvirket i en lang række tv-serie som eksempelvis ”Scrubs”, ”Lie to me” og ”CSI: New York”.

Der hvor ”Aliens in the attic” virkelig score point er i de flotte effekter, der gennemstrømmer hele filmen. Designet af de såkaldte Zirkonier er godt og originalt, ligesom de visuelle effekter, der i blandt en scene, hvor ungerne bliver vægtløse, er flot eksekveret og ganske underholdende.

”Aliens in the attic” er primært en film for børn, hvor de voksne nok skal finde sig noget bedre at give sig til. Men kan man leve med kliche på kliche smurt ind i (alt for) velkendte budskaber, så er ”Aliens in the attic” da ganske morsom.

Ekstramateriale
Blu Ray udgivelsen af ”Aliens in the attic” indeholder en ordentlig omgang bonusmateriale. Udover en introduktion til filmen samt bonusmaterialet med skuespilleren Ashley Tisdale, får man også en alternativ slutning, der for en gangs skyld er ret alternativ, en gag reel med bommerter samt en lille bag om kameraet film. Endvidere får man en 14 minutters lang animeret tegneserie, der fortæller mere om de små grønne rumvæsner, samt et interaktivt galleri, hvor man kan får flere oplysninger om rummændene. Der er også blevet plads til en finurlig lille falsk reklamefilm for rumvæsnernes hjernekontrolssystem, og en lille film hvor Tisdale fortæller om oplevelsen på settet. Som rosinen i pølseenden får man et ret interessant interview med filmens producer Barry Josephson, hvor han svarer på spørgsmål fra tre studerende på en amerikansk filmskole.
Vælger man at købe Blu Ray udgivelsen af ”Aliens in the attic” får man oven i hatten en DVD kopi af filmen, samt en digital kopi, der kan downloades til ens I-Phone eller lignende.
Alt i alt er der tale om ganske omfangsrigt bonusmateriale af svingende kvalitet til filmen, og vi ender på:
3 ud af 6 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Billede & Lyd
”Aliens in the attic” er en helt igennem hæderlig Blu Ray udgivelse, der bestemt lever op til de tekniske standarder i dag. Farverne er krystal klare og farvepaletten er mættet og flot. Detaljerne er dejlig tydelige, ligesom dybden i billederne er lige i øjet. Filmens dtsHD lydspor buldrer herligt ud af højtalerne, og det Danny Elfman inspirerede soundtrack swinger derudaf.
5 ud af 6 on-z stjerner til billedet og lyden.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.

Titel: Aliens in the attic