Bad News Bears

9. december 2005 af Jesper Hintze Vildbrad

Bad News Bears billede

Mr. Sixpack, ude af trit med fordoms kortvarige legendarisk optræden i base balls major league, men nu trænerpraktikant for en samling utilpassede børn der har deres egen turnering!

Med det marx broderske navn Morris Buttermaker (Billy Bob Thornton) er han havnet som en dagpengeaspirant, der nu er i aktivperioden, og et arbejde skal gøres, han har fået tjansen at skulle samle 8-10 uvordne drenge til et hold der skal deltage i en baseball turnering. Med smøgen i mundvigen og 50 procent engagament, bliver ungerne nu sat ind i reglerne for den legendariske amerikanske sport. De store arvefjender, fremført og trænet af den fanatiske Roy Bullock (Greg Kinnear), prøver i starten at blive venner med Morris, men der er ikke bid. Da holdene tørner sammen i første kamp, og Buttermakers Bad News Bears hold bliver ydmyget ud af banen, står det hele og falder. Roy råder ham til at melde sig ud af turneringen. Men Sixpack er nu blevet tigeret, og han vender tilbage til første træningsdag efter kampen, som en Hitler, nu er det hele vendt op og ned, øllene er der stadig, pigerne/kvinderne som også er et stabilt baggrundsbillede for Buttermaker, og hvor et horehus har sponsoreret trøjerne til Bad News Bears, til nogle forældres mindre begejstring, er der nu ved at komme lidt stil overholdet. En tidligere ex-kærestes datter bliver taget ind, og ung knøs på knallert med en fantastisk arm bliver headhuntet, og nu begynder holdet også at vinde, men når de det, vejen er lang, og i ngen ved rigtig med Buttmaker, en mand der går sine egne veje!

Tidstypisk amerikansk teenagefilm, der har en masse sjove momenter, men egentlig ikke meget nyt at tilføje, og hvor plottet er temmelig banalt, og tiltider halvpinligt, og de 113 minutter gør også filmen en kende for lang. Instruktøren Richard Linklater skuffer med dette projekt, har ellers en del gode og seværdige på samvittigheden, film som Before Sunrise, After Sunrise, og det glimrende kammerspil i Tape. Har bevæget sig ind i teenageværelset før, med lidt mere held i f.eks School Of Rock m.fl.
Billy Bob Thornton spiller lidt for rådt, i forhold til filmens modtagere, da han er den bærende hovedrolle, virker det noget malplaceret. Men træder rollen ganske godt ud. Greg Kinnear forsvinder noget i filmen, men så er der en masse herlige børn, der er med til at trække filmen op. En let humoristisk sag, en sag for teenagere og ungsindede voksne.

Titel: Bad News Bears
Original Titel: Bad News Bears
Premieredato: 9. december 2005