Barbie & Pegasus' Trolddom

24. oktober 2005 af Michael Panduro

Barbie & Pegasus' Trolddom billede

Det sjette og flotteste kapitel i Barbies eventyr-serie. Nu i 3D

”Barbie & Pegasus’ trolddom” er den sjette i serien af computeranimerede eventyr med den aldrende teenager. Denne gang tager titlen ikke udgangspunkt i et enkelt eventyr, men som i de andre er der også tale om en historie der er sin egen mere end noget andet.

Både teknisk og fortællemæssigt bliver serien stadig flottere og Barbie er eksempelvis mange landvindinger foran sine beskidte søstre i Bratz. Grænsen mellem de enorme biografproduktioner og de billigere videofilm bliver med ”Barbie & Pegasus’ Trolddom” endnu mindre og her er bestemt tale om en film der ville være flot nok til det store lærred.

Barbie selv er naturligvis prinsesse klædt i lyserød fra top til tå, men hun er også en længselsfuld teenager ligesom alle andre. Hun længes efter verdenen udenfor slottet og forstår ikke hvorfor kongen og dronningen gør så meget for at holde hende indendørs. Det opdager hun dog hurtigt da hun stikker af for at stå på skøjter, for inden man har set sig om dukker en ond troldmand op og forstener hele byen. Han giver Barbie tre dage til frivilligt at gifte sig med ham – hvis ikke vil befolkningen, sammen med vor heltindes royale forældre, forblive for evigt forstenet.

Det kickstarter et fantasifyldt og farvestrålende eventyr, der involverer prinser, magi, kongeriger i skyerne og de flyvende heste fra titlen – en af dem med en ganske særlig hemmelighed. Historien er velfortalt, spændende og overraskende og visuelt fungerer den upåklageligt. Som en ekstra bonus får man oven i købet muligheden for at se filmen i 3D med de medfølgende briller. Desværre fik nærværende anmelder ikke et sådant par briller med, så den funktion kan jeg ikke sige om virker eller ej. I vore dage skulle det dog undre mig om ikke den gav det hele et yderligere spark for de små.

Derudover byder disken på masser af andet bonusmateriale hvilket alt sammen medvirker til at gøre ”Barbie & Pegasus’ Trolddom” til en ovenud flot udgivelse. Det er rendyrket børneunderholdning, men ikke af den billige og dumme slags der efterhånden er alt for meget af. I forhold til samtidige udgivelser som førnævnte ”Bratz”, ”Landet for Længe Siden XI” (anmeldt andetsteds her på siden) så hæver det sidste nye kapitel i Barbies eventyrlige saga sig langt over mængden. Med denne udgivelse til pigerne og den nyeste ”Bionicle”-film til drengene, så er det efterhånden bevist at computeranimerede film til videomarkedet efterhånden ikke ligger langt fra sine storbudgetterede biograf-søskende. En flot udgivelse, teknisk såvel som indholdsmæssigt.

Filmen er venligst udlånt af
Universal Pictures.

Titel: Barbie & Pegasus' Trolddom