Barbie Dagbog

15. juni 2006 af Hans Christian Vang

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Barbie Dagbog billede

Plastik-dukker bliver til plastik-agtige film - fat det dog?.

Sommeren er forbi og Barbie og hendes veninder navigerer rundt i de forskellige farvande, der er forbundet med selv-opdagelse. I det nye skole-år vil Barbie prøve noget nyt. Der skal ské noget. Og ved hjælp af hendes nye magiske armbond (?) får hun det som hun vil have det. Der skér noget. Hun starter et band ved navn 'Charmz' og lærer at rykke og rocke for vildt, hun får nye venner og veninder, en hemmelig beundrer, og bliver endda bemærket af Todd, den mest populære\lækre dreng i skolen, som hun er lun på.

Jeg er en 24-årig mand, så jeg hører bestemt ikke til produktets målgruppe, men jeg kunne faktisk ikke lade være med at blive små-charmeret af den lille film. Naturligvis er store dele af historien ekstremt overfladiske og typiske for et sådant kommercielt ungpige produkt, som dette altså ér uanset hvordan og hvorledes man vender og drejer det, men enkelte øjeblikke skinner faktisk lysende i dét mørke man ellers befinder sig i, når man sætter DVD'en på. Det er bare en skam at det ikke varer ved, og at det hele altid munder ud i det samme, typiske, ungpige pladder som jeg tvivler på piger over 10-12 års alderen kan finde noget nyt eller interessant i.

Animationen er billig. Vi snakker om en film, der ser ud som om den kommer fra et computer-spil fra starten af 90'erne... Når man ikke kan producere god CGI-Animation, så skal man holde sig til 2D-animation, som kan produceres umådeligt meget billigere, og med bedre resultater end 3D-animation ved samme budget-størrelse... Jeg ved det, jeg producerer selv animation i ny og næ. Ingen point her. Stiv animation der får figurene til at ligne dukker - men det er måske meningen? Det ér jo Barbie.

I det hele taget er dette her et produkt, der kun er skabt for at få pigebørn, der ikke ved bedre, til at smide deres sparepenge ud, og lige ned i lommerne på producenten. De få charmerende øjeblikke, som jeg nævnte tidligere, retfærdiggør ikke filmens eksistens da disse drukner i ligegyldige trivialiteter og kommercialitet.

På omslaget af DVD'en står der at musikken til filmen er komponeret af en vis Skye Sweetnam... Navnet siger mig ingenting, men det må jo være en kendt musiker i ungpige-kredse, eller også er vedkommende - om det er Hr. eller Frk. - nok bare en kendis i USA, som det amerikanske selskab tror er kendt over hele kloden.

Ekstramateriale er der ikke rigtig noget af. Der er et interview med nævnte Skye Sweetnam, en musikvideo, og nogle fraklip... Fraklip... det var skægt første gang vi så det, men helt ærligt - der bliver jo ikke lavet fraklip i animationsfilm. Det kan ikke forekomme. Animationsfilm er så gennemarbejdede og planlagt at det gør helt ondt, og de her 'fraklip' ting vi får at se snart på alle animations-dvd'er, er efterhånden bare billig reklame for filmen og figuren, end det er skægt. Men det er da bedre end en trailer til X antal andre DVD-film, hvilket jo bare er reklame-film og absolut ikke ekstra materiale.

Dengang jeg var en bette knægt, fik jeg på et tidspunkt fingre i et Eventyrbånd med en Barbie historie der omhandlede hendes møde med en lille hundehvalp. Jeg tror jeg har det liggende endnu, da jeg samlede på disse bånd igennem min opvækst i 80'erne. Den historie var\er 20 gange bedre fortalt end denne DVD. Desværre foreligger den så bare kun på kassettebånd og bog, og så gider nutidens børn jo nok ikke bruge tid på den. En skam.

Men fordi jeg følte mig små-charmeret enkelte steder, så får filmen et enkelt point ud af seks.

Filmen er venligst udlånt af
Universal Pictures.