Barely Lethal

19. december 2015 af Jesper Poulsen

Barely Lethal billede

Mellemfornøjelig oplevelse som ikke ligefrem fremmer Steinfelds skuespilkarriere. Et par øretæver hist og her redder ikke dagen.

Velkommen til Prescott! Et hemmeligt træningscenter som uddanner små piger til agenter. De skal igennem et benhårdt uddannelsesforløb, inden de som teenagere er klar til at tage sig kærligt af skurke verden over. En af dem er Agent 83, hvis opmærksomhed desværre rettes mod hvordan den ”normale” ungdom lever deres teenageliv. Da hun efter en mission redder sig i land ved en flodbred, betragtes hun som værende bortgået. Nu åbner der sig imidlertid en helt ny verden, for Agent 83 – eller Megan som hun nu kalder sig – har besluttet sig for at starte et helt nyt kapitel i sin tilværelse. Hun bliver udvekslingsstudent hos en helt almindelig familie, men det er bestemt ikke let af vende sig til en helt anden tilværelse, når man inderst inde gemmer på en dødbringende opvækst.

Det sker fra tid til anden at vi ser sangere springe ud som skuespillere. Sådan lige i flæng kan jeg huske da Jon Bon Jovi gik ombord på ubåden U-571 og siden medvirkede i bl.a. Pay It Forward og New Year’s Eve. Meat Loaf har ud over sine pompøse rockballader også spillet med i flere film (f.eks. Fight Club og Black Dog). Maroon 5-forsanger Adam Levine medvirker også i den Oscar-nominerede Forelsket i New York og i en mindre rolle (som en afart af sig selv) i Klovn Forever. Og så er der Linkin Park-frontman Chester Bennington, som pludselig fik store problemer i Saw 7. Du husker måske også Mariah Carey i Glitter, Britney Spears i Crossroads og helt sikkert Whitney Houston i The Bodyguard. Og så er der vel det bedste eksempel i gode gamle Marky Mark som nu blot ernærer sig som Mark Wahlberg. Hvis vi vender tingene på hovedet, så har skuespillere som Kevin Bacon, Steven Seagal og Kevin Costner også deres egne bands.

Hvor vil jeg så hen med alt dette? Jo, sagen er den at navnet Hailee Steinfeld lige for tiden storhitter med den særdeles sensuelle sang Love Myself, der hmm… handler om at nyde sig selv uden tøj på. Teenagepiger verden over har taget hende til sig idol, men hvad disse nok ikke ved er at rampelyset slet ikke er så ukendt for selvsamme nu 19-årige Haiz (Hailees kælenavn). I 2010 debuterede hun som spillefilmsskuespiller i en særdeles central rolle. Hun var nemlig ingen ringere end Mattie Ross i Coen-brødrenes genindspilning af True Grit, hvilket betød at den unge pige pludselig skulle agere side om side med Jeff Bridges (Oscar-vinder for Crazy Heart). Det klarede hun særdeles godt, og fik da også selv en af de i alt 10 Oscar-nomineringer, dog uden at vinde. Nogen vil mene at hun peakede for tidligt, for det helt store gennembrud lader fortsat vente på sig. Måske er det derfor hun nu har slået sig på musikken. Hailee Steinfeld er dog stadig skuespiller, og flere vil nok huske hende som Kevin Costners datter i 3 Days To Kill, som Petra i Ender’s Game bl.a. sammen med Harrison Ford og Ben Kingsley, eller som Tabitha i The Homesman i selskab med Tommy Lee Jones og Hilary Swank. Hailee spiller her i Barely Lethal rollen som Agent 83/Megan.

Barely Lethal er centreret omkring Megan, som slet ikke er klædt på til at klare mobning, forelskelse, jalousi og alle de andre emner, som er på spil i et miljø som dette. På flere måder er det en fortælling om ikke at passe ind, at være den anderledes og modstå det tryk det medfører. Samtidig er der en fortid, som melder sin ankomst. Filmen er temmelig svær at definere i forhold til indholdets publikum. Vil den være en romantisk komedie, en teenage chick-flick eller en actionfilm med forvekslinger? Den vil nok helst alle dele, men det bliver alt for omstændeligt. Når der er romance i luften, bliver den for sukkersød og når der er action i luften, så er det simpelthen ikke potent nok. Agent 83 blegner i forhold til f.eks. en Hit Girl fra Kick-Ass. Barely Lethal er heller ikke sådan særlig sjov, og derfor forbliver den en underlig størrelse. Jeg tildeler 3 stjerner.

Udgivelsen indeholder intet bonusmateriale.

Scanbox.

Titel: Barely Lethal