Baywatch

1. juni 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

1 stjerner Skriv en kommentar

Baywatch billede

Seth Gordon's "Baywatch" anno 2017 er en pinlig, plat og virkelig sløj komedie, der indeholder et rodet manuskript, komik af laveste skuffe og dårligt skuespil, som selv ikke Dwayne "The Rock" Johnson kan redde med sin charme.

Fra 1989-1999 var "Baywatch" en af de mest sete tv-serier i verdenen. Her rendte David "The Hoff" Hasselhoff og Pamala Anderson rundt i de ikoniske badedragter, i slowmotion, på stranden i lidt over 240 episoder. Nu er det så blevet Dwayne Johnson's tur til at bære navnet og karakteren Mitch Buchannon (også Hasselhoff's karakter i tv-serien,) og selvom han ikke kan redde filmen for at være en katastrofe i sig selv, er han den eneste af de mange skuespillere, der lige akkurat holder sig oven vande i dette makværk af en film.

Baywatch-teamet i problemer
På Emerald Bay er Mitch Buchannon kongen af stranden og livredder. Sammen med sine kvindelige kollegaer C.J., Summer og Stephanie, er han yderst respekteret af strandens gæster og ser det som en ære og et privilegium at holde stranden fri for kriminalitet og uorden. Det ændrer sig markant en dag, da han bliver påduttet Matt Brody, en desillusioneret og skandaleramt OL-vinder i svømning, der er blevet idømt samfundstjeneste, og som nu skal agere livredder til Mitch's store frustration. Samtidig skal Mitch og hans usammenhængene team forsøge at afsløre den luskede og korrupte Victoria Leeds, ejeren af den eksklusive Huntley Club, i at medvirke i en stor sammensværgelse, der kan ende med at få alvorlige konsekvenser for Baywatch-teamet og strandens gæster.

Himmelråbende dårligt skuespil og solid "The Rock"
Selvom Zac Efron, Alexandra Daddario, Priyanka Chopra og Kelly Rohrbach er smukke og velpolerede Hollywood stjerner, så formår de aldrig at sætte præg på deres karakterer i filmen. Som publikum var jeg decideret ligeglad med dem. Selvfølgelig er "Baywatch" ikke den mest karakterdrævende film af slagsen, men en smule personlighed, bare en lille smule, der ikke bygger på de største klichéer i filmverdenen, ville bestemt have klædt filmen. Tværtimod bliver personligheden vekslet med himmelråbende dårligt skuespil. Selv Zac Efron, som ellers viste lovende komiske takter med "Neighbors" (2014), formår at falde helt igennem her. Som sagt er Dwayne Johnson den eneste, der rent faktisk er en smule seværdig, og han er også den, der er sjov de (meget!) få gange, hvor det er sjovt.

Nye standarter indenfor lavkomik
Skuespillerne bliver selvfølgelig også solgt af et, mildest talt, forfærdeligt manuskript, der iscenesætter den ene dårlige joke efter den anden. Hvis du synes, at det er sjovt, at se Zac Efron's Matt Brody få kondensfedt fra en død kvinde dryppet ned i munden, så er det helt sikkert en film for dig. Hvis ikke, så lad vær med at spilde din tid. Den sætter ligefrem nye standarter indenfor lavkomik med nogle af sine scener. Det virker mest af alt, som om at manuskriptforfatterne Mark Swift og Damian Shannon har været på druk, sammensat et plot til filmen, og så færdiggjort det, imens de havde tømmermænd.

Dog vil en cameo med "The Hoff" og Pamela Anderson sikkert please fans af serien. Men så er der vidst heller ikke mere positivt at sige om den pinlige farce af en film.

Titel: Baywatch
Original Titel: Baywatch