Beat the Drum

5. september 2008 af Henrik Østergaard

Beat the Drum billede

En kraftfuld, patosladet coming-of-age fortælling med et håb om at stoppe spredningen af AIDS. Skæmmes dog af naivitet og for højt løftede pegefingre.

Det bærende element i David Hickson 5 år gamle tv-film er et bekymret syn på spredningen af den altødelæggende, dødelige kønssygdom AIDS i udviklingslandene på det afrikanske kontinent. Alene i Sydafrika dør der 600 mennesker hver dag, fortæller dvd-coveret os. Altså en film, der klart skal opfattes som en løftet pegefinger over sygdommens konsekvenser og hvad man kan gøre for at udbedre problemet – i det mindste en smule. Den vil så at sige ’slå på tromme’ for en indsats og et håb.

Et sådant trommeslag finder vi under det overordnede socialbevidste tema i historien om den 9-årige Musa, som bliver forældreløs, da hans landsby i Sydafrika rammes af en mystisk sygdom, som kun vi ved er er den sydom der senere vil blive kaldt. Musas trofaste følgesvend er nemlig en tromme han fik af sin afdøde far, og med den under armen, drager han af sted til Johannesburg, hvor han håber at kunne få hjælp af sin onkel. Samtidig håber han også han kan tjene nogle penge så han kan købe den ko til sin Bedstemor, da deres forrige blev brugt i et offer-ritual i et mislykket forsøg på at kurere den AIDS-syge far. Den pulserende storby er dog et ubarmhjertigt sted fuld af farer, og det får unge Musa at føle på sin rejse. Men han knytter også vigtige venskaber og optager ny viden om sygdommen. Alt imens bærer han rundt på sin tromme under sin kamp for overlevelse i storbyen, og i løbet af filmen bliver det ikke kun ham der slår på tromme for en indsats.

”Beat the Drum” har allerede fået hav af priser, og budskabet i filmen er da også både vigtigt og sympatisk, men filmens særlige propagandistiske tilgang og intention, om ’at vi kan løse dette problem, hvis vi bare gør en indsats’, skinner for stærkt igennem, og skjuler for en i grunden bevægende og realisme-præget personlig coming-og-age-fortælling, der er langt mere interessant og engagerende. Og så er slutningen ikke mindst utroværdig i forhold til de nuværende omstændigheder for AIDS problemet i Afrika. Der bliver slået alt for ivrigt på tromme for en indsats mod den forfærdelige sygdom at realismen for længst er gået fløjten. Håndværket er dog i orden når det kommer til den patos fyldte iscenesættelse og nogle flotte panoramiske billeder, og de ukendte skuespillere leverer nogle intense præstationer.

Ekstramateriale
Ud over trailere for "Forbidden Kingdom", "In Bruges", "You Kill Me", "Beat the Drum" og "Kærlighed i koleraens tid" er der et bag-om-kameraet program på 15 minutter, hvor instruktør, producenter og cast fortæller om deres inspiration, samarbejdet, de forskellige locations mv. Det er befriende fri for det sædvanlige rygklapperi. Man kunne godt have ønsket sig noget mere, ikke mindst når man tænker på det alvorstunge emne.

Scanbox.

Titel: Beat the Drum
Original Titel: Beat The Drum