Beautiful Boy

3. juli 2019 af Jesper Poulsen

Beautiful Boy billede

Fremragende autentisk film om far og søn, og den håbløse situation stofmisbrug kan medføre. Her er tale om en af nyere tids stærkeste duo-præstationer.

Så kan du godt finde lommetørklædet frem. Beautiful Boy er muligvis sommerens sikreste tåreperser til din hjemmebiograf. Vi skal helt ud i overdrevet, hvor stoffer forpester livet for Nic, og får et ellers idyllisk familieliv til at slå alvorlige revner. Coverets forside anbefaler at man nærmest er nødt til at se filmen alene for Timothy Chalamets præstation som den plagede fyr, der drages mod alt hvad der kan sniffes, ryges og skydes i armen. Faktisk vil jeg påstå at der lige er en enkelt som overskygger Chalamet, og det er den ellers normalt funny dude Steve Carell, som vel aldrig har været mere alvorlig end her. Carell spiller nemlig faren (Dave) til Nic, og han har overordentlig svært ved at komme overens med sønnens misbrug og forsøger at hjælpe i hver en henseende. Farens kamp for at få sin søn tilbage på livets normale spor, er et studie ud i bekymring og frustration over at den barriere man skal over sammen blot synes at vokse sig større og større for hver en godhjertet indsats man forsøger sig med.

Faktisk er Nic lidt af et ønskebarn. I scenerne, hvor vi oplever ham som dreng, er han bundsympatisk som den kærlige og omsorgsfulde storebror og muntre og glade søn. Man kan spørge sig selv om, hvordan en så stabil og sikret knægt kan ende i stoffernes helvede – hvilket er præcis den samme undren den desperate far står med. Hvorfor sker det lige for min knægt? Hvorfor har vi ikke set nogen tegn på dette? Hvorfor har han ikke bedt om hjælp? Og vigtigst af alt: Hvor er det jeg som far har fejlet? Først og fremmest leverer Chalamet en troværdig skildring af Nic, som man ikke kan undgå at holde af, lige indtil han bliver konfus, ufokuseret, grov i munden og i sidste ende også ender som tyv i eget hjem, hvor løse penge ender i hans lommer. Sidstnævnte naturligvis til at kunne købe flere præparater til sit endeløse fix. Endnu bedre er Carell altså, for det er i hvert fald hans krop man svæver ind i som beskuer. Man forstår hans vrede og angst. Hver gang han mister besindelsen over sønnens ubærlige skæbne, så gør han det bare værre for alle parter. Hvor længe kan man holde til at kæmpe en så ulig kamp, og gang på gang møde muren i forsøget på at ændre tingenes tilstand? Kan man overhovedet hjælpe én som slet ikke vil hjælpes? Samtidig står Dave med en ny kæreste og to yngre børn, som også er berørt af det hele. For ikke at tale om Nics mor (nu Daves ekskone), som ikke har kræfter og overskud til at aflaste Dave. Med andre ord; der er problemer omkring hvert et hjørne.

Beautiful Boy er en grundig film, som giver sig tid til at dvæle ved såvel filmens kerne og på alle leder og kanter bringe sine karakterer på scenen. Den er voldsom og vanvittigt godt fortalt, og man drages af hver en lille hændelse, som blot fylder endnu en håndfuld grus i maskineriet. Det kan næsten ikke blive mere håbløst for Nic og hans nærmeste, og hvad der er det allermest skræmmende er at filmen såmænd er baseret på virkelige hændelser. Manuskriptet er nemlig udarbejdet af hele to biografier. Nics fortælling om sit liv som ung misbruger samt Daves bog om sin position som far til en søn, der pludselig kommer ud hvor han ikke kan bunde.

Der er tale om en sikker must-see, hvis du ikke allerede har været der. Herfra tildeler jeg uden tøven 5 stjerner til en film, som i min optik ikke mangler meget for at være et fuldendt værk for sin genre.

Bonusmaterialet består af tre featurettes af hver en varighed på godt 3 minutter samt en stak trailers for andre aktuelle film.

Universal Pictures.

Titel: Beautiful Boy