Beginners

30. juni 2011 af Nikolaj Sonqvist

Beginners billede

Beginners

Oliver (Ewan McGregor) plages af hans dybtliggende frygt for at holde sammen på noget. Oliver har aldrig gennemført noget forhold tilfredsstillende. På et eller andet tidspunkt er frygten for at fejle i forholdet, altid ført til forholdets død. Så selv da Oliver møder den smukke Anna (Mélanie Laurent) og alt tyder på livets kærlighed, begynder Oliver at tvivle.

Olivers far Hal (Christopher Plummer) har derimod efter 44 års ægteskab, der endte med Olivers mors død, indset, at tiden må være inde til at springe ud af skabet. Jo, i en alder er 75 år meddeler Olivers far at han er, og altid har været, bøsse. ”I have always known. I looked at the men at dinner parties, not the other men’s wifes”. Det kommer ikke som den store overraskelse for Oliver, for han har altid vist, at far ikke elskede mor dybt og inderligt og at far mest af alt aldrig var hjemme. Men at hans far var bøsse, var måske ikke helt det forventede problem i hans forældres ægteskab.

Som nyudsprunget bøsse sætter Olivers far en kontaktannonce i avisen, hvor han søger mandlige bekendtskaber til en liderlig gammel gråhåret og den unge Andy (Goran Visnjic) bider på krogen. Sammen indleder de to et homoseksuelt forhold og det bringer Olivers forhold til hans far stærkere sammen. Oliver kan se i sin far, at kærligheden er at finde, selv i sidste år i livet. Men vigtigere, at modet til at kunne elske, kan bringe lykkelige stunder og gensidig respekt og kærlighed.

Beginners handler ligeså meget om Olivers kærlighedsliv, som hans fars og mors. Hans far fravær i barndommen ligger dybt begravet hos Oliver. Oliver flygter fra kærligheden, som hans far gjorde det. Men nu hvor hans far omsider ser ud til at have fundet sig selv og kærligheden, skal Oliver så ikke også? Det bliver i form af den nye pige Anna, at Oliver finder kærligheden. De to mødes under romantiske omstændigheder til en fest; hun har halsbetændelse og kan ikke kommunikere andet end gennem den blok og kuglepen hun har taget med. Det bliver starten på en lovende kærlighed og Oliver og Anna indleder et seriøst forhold. Men tvivlen kommer som altid snigende og er måske endnu engang med til at ødelægge det hele igen.

Beginners er desværre ikke så god, som den måske lyder. Den er til tider humoristisk og velfungerende, mens andre gange virker den ustruktureret, flad og uinteressant. Ewan McGregor leverer hvad han normalt leverer, mens Christopher Plummer som bøsse er en af filmens positive oplevelser. Ligeledes er Mélanie Laurent, som af fleste nok huskes som Shosanna i Inglorious Basterds, både charmerende og yndefuld. Hun bliver bestemt interessant at følge i fremtiden. Men det stabile skuespil kan desværre ikke veje den tamme historie op.

Det er ligesom, om at filmen begynder at gå i tomgang efterhånden, som den skrider frem. Der bliver uretmæssigt genbrugt flere scener fra Olivers flashback til barndommen og McGregors karakter kommer til at virke passiv og uinteressant. Det sidstnævnte er forsøgt vejet op med Olivers ”samtaler” med hans fars hund. En i starten komisk men efterhånden ikke særlig elegant manøvre.

Filmen er instrueret af Mike Mills og er delvis autentisk. Hans far sprang ud skabet som 75-årig og filmen er derfor delvist inspireret af hans eget liv. Det autentiske giver selvfølgelig filmen lidt ekstra krydderi, men er desværre ikke nok til ikke at føles flad. Der mangler simpelthen drama i dramaet og lidt mere på spil end Olivers småkedelige kærlighedsliv. Rammehistorien var der, men virkelighed på film skal dramatiseres. Heller ikke filmens danske islæt, fotografen Kasper Tuxen billeder, ændrer noget som helst ved den lettere flade fornemmelse, man kommer ud af biografmørket med.

Titel: Beginners
Original Titel: Beginners
Premieredato: 30. juni 2011