Ben-Hur

18. november 2011 af Nikolaj Sonqvist

Ben-Hur billede

Den perfekte helaftensfilm til en lørdag eller en søndag aften.

En af filmhistoriens største klassikere og successer Ben-Hur er nu udkommet på Blu-Ray og dette episke værk, der vandt hele 11 oscar statuetter, står nu endnu klarere in sine farver og lyden endnu stærkere i det nye high definition.

År 26 e.Kr. prins Judah Ben-Hur (Charlton Heston) er en velhavende købmand i Jerusalem. En strid imellem hans barndomsven Messala (Stephen Boyd), officer i den romerske garnison, om politik ender med de to forlader hinanden i vrede. Senere under en parade for den nye guvernør i Judæa, fordømmer Messala Ben-Hur til galejerne, for en begivenhed han ikke er skyld i, og fængsler hans mor og søster, og Ben-Hur sværger at vende tilbage og tage hævn.

Efter tre år som en galejslave, redder Ben-Hur hans kaptajn Arrius i en kamp, og i taknemmelighed frafalder Julius Cæsar (George Relph) alle anklager mod ham, og adopterer ham som sin søn. Med genvundet frihed og velstand, lærer Ben-Hur romerske levemåder og bliver en mester stridsvogn væddeløbskører, men længes efter sin familie og hjemland.

Ben-Hur besøger Messala og tilbyder at glemme hans forræderi i bytte for at befri sin mor og søster, men erfarer, at de er døde i fængsel. Rasende søger Ben-Hur hævn, og melder sig til et stridsvognsvæddeløb mod Messala, der ender dødeligt såret, mens Ben-Hur vinder løbet. Før de dør, fortæller Messala Ben-Hur, at han kan finde sin mor og søster i dalen for de spedalske.
Her historien fortsætter med Ben-Hurs møde med Jesus Kristus og hans søgen efter frelse for ham selv og hans familie.

Ben-Hur bygger på Lew Wallace's roman Ben-Hur: A Tale of the Christ fra 1880 og var før filmatiseret i 1925 som stumfilm (som er inkluderet på disk 3). For at imødekomme den store konkurrence fra Tv, blev flere episke spektulære mesterværker produceret i 50’erne og Ben-Hur var ingen undtagelse som en film, der skulle igennem trædemøllen: Hollywood spectaculaire.

Ben-Hur er en spektakulær film og især den berømte stridsvogn væddeløbsscene er bemærkelsesværdig vellavet for sin tid. Sekvensen satte nye standarder for action sekvenser på film og er stadig i dag ligeså medrivende og indragende som dengang. Klipning, lydbrud, musik og det visuelle bringer alle scenen sammen til en af filmhistorien største øjeblikke.

Ben-Hurs spilletid er næsten 4 timer og det kræver selvfølgelig lidt bare at sætte i sin blu-ray afspiller og se den en tilfældig tirsdag aften. Men hvis man har en lørdag eller søndag aften uden DR-drama, talent konkurencer eller fodboldkmape, som man skal se i flimmerkassen, så sæt Ben-Hur på og nyd en god gammeldags extraordinær blockbuster, der har alt fra action til drama, fra kærlighed til krig og fra en ung Charlton Heston til selveste Jesus.

Blu-Ray versionen indeholder 3 disk med kommentarspor, isoleretet musikspor, 5 trailers, Behind-the-scenes, interviews, en 1993 dokumentar om filmen, en special feature, screen tests, vintage newsreel gallery og højdepunkter fra Academy Awards cerimonien i 1960. Derudover er som nævnt inkluderet 1925 versionen, som for nogle filmhistorikere er bedre end 1959 udgaven.

Warner Home Video

Titel: Ben-Hur
Original Titel: Ben-Hur