Blinkende Lygter SE (DVD)

28. november 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Blinkende Lygter SE (DVD) billede

4 venner må tage flugten til Jylland, og finder en gammel hærget restaurant de bruger til skjulested. Her finder de alle ud af noget om både dem selv og livet som de ikke var klar over før.

De fire venner Torkild (Søren Pilmark), Peter (Ulrich Thomsen), Arne (Mads Mikkelsen) og Stefan (Nikolaj Lie Kaas) er uadskillelige. De er sammen om alt, og det er da også et lettere mislykket forsøg på cigaret-smugling da starter filmen op. En polsk lastbilchauffør kommer lidt for sent, og da han så samtidig har vognen fyldt med grønne Look i stedet for Prince er fanden løs. Han får bogstaveligt talt en flyveskalle. Og Torkild får ikke de penge han skal bruge for at kunne afregne sin gæld til Færingen (Peter Andersson).

Også privat har Torkild problemer. Hans kæreste Therese (Iben Hjejle) dropper ham på hans fødselsdag. Vennerne har derimod arrangeret en overraskelse, men det er dem selv der bliver overraskede. Færingen kommer for at ønske til lykke med fødselsdagen, men han har også en opgave til Torkild. Han skal stjæle en taske til ham hos en græker. Det lykkes også så nogenlunde. Den coke-fikserede Peter bliver dog såret under indbruddet, og da de 4 opdager at der er 4 millioner i tasken vælger de i stedet at stikke af. Planerne hedder Barcelona, men da deres flugtbil er en ældre Ford Transit fra 1971 kommer de ikke helt så langt. De ender et sted lidt nord for den dansk-tyske grænse – og midt inde i skoven finder de et faldefærdigt hus, som de vælger at overnatte i.

Den altid spisende Stefan bliver glad da han opdager at det er en gammel restaurant, dog er der ingen mad i huset mere. Den skydegale Arne bliver glad næste dag, da jægeren Alfred (Ole Thestrup) dukker op udenfor. Og Torkild tror han har fundet det han leder efter – et fast holdested i livet – i restauranten. Han beslutter på alles vegne at huset skal sættes i stand. Peter ligger stadig og lider, så de får fat på lægen Carl (Frits Helmut), som straks er på bølgelængde med Peter. Carl kan nemlig godt lide en lille en til halsen.

Venskabet bliver udsat for lidt af hvert, da Torkild er indstillet på at genåbne restauranten, og de andre er mere opsatte på Barcelona. Stafan er dog lidt mere i tvivl, og det bliver da ikke bedre da hans kæreste Hanne (Sofie Gråbøl) pludselig dukker op. For det første afslører det jo, at han har kontaktet hende, og fortalt dem hvor de har gemt sig, for det andet viser det sig at hun er i lykkelige omstændigheder. Desværre er Stefan ikke den eneste der har kontakt med omverdenen. Peter synes han mangler noget coke, og kontakter sin dealer. En meget lidt populær handling, som til sidst også ender i et uvelkomment besøg.

Blinkende Lygter er med rette blevet kaldt for den største danske filmsucces i 2000. Det er ganske enkelt en helt suveræn film, som du ikke må snyde dig selv for.

Rollebesætningen er også i top – alle skuespillere passer helt perfekt ind i deres rolle, men det skal dertil siges at mange af rollerne faktisk er skrevet bevidst til den enkelte skuespiller. Og tro nu ikke at Søren Pilmark falder igennem blandt et ellers yngre hold skuespillere. Han passer mindst lige så godt ind i filmen som alle de andre. Faktisk kan jeg ikke komme i tanke om en rolle som er fejlbesat, og det må siges at være ret flot klaret af Anders Thomas Jensen, som har skrevet manuskriptet, og også instrueret filmen. Det er umuligt for mig at fremhæve en af de 4 hovedrolleindehavere frem for en anden, men jeg bliver nødt til at fremhæve Ole Thestrup i rollen som Alfred. Han er simpelthen bare så sjov, og passer helt perfekt ind i filmen. Hans har en evne til på en gang at spille dum, men samtidig utrolig overbevisende og troværdig. Hvordan han gør det ved jeg ikke, men også han er et stort lyspunkt i denne film.

Filmen er fyldt med undertoner af det ene og andet. Læg for eksempel mærke til de runde vinduer med kors for, som går igen mange steder i filmen, men hovedsageligt i de tilbageblik der er lagt ind for at vise hvordan de 4 mødes i deres teenageår. Jeg tror det skal symbolisere at de er fanget på en eller anden måde. Bemærk også en af Færingens hjælpere, William (Niels Anders Thorm), som i stedet for den karakteristiske tandstikker som alle gangstere bruger, har valgt at bruge en vatpind til at rense ører med. En sjov lille detalje, som filmen for øvrigt er fyldt med.

Som I nok har gættet er jeg ret vild med denne film. Det kan jeg også kun give jer ret i, og da jeg var så heldig at få en lille sludder med alle 4 hovedroller inden filmens biografpremiere, kan jeg afsløre at de alle er godt tilfredse med filmen, og jeg kan kun sige at de har de al mulig grund til at være. Det kan ikke siges højt nok – men tag nu at gøre dig selv den tjeneste at se denne film. Den er bare god.

DVD Ekstramateriale:

Nu var det jo Special Edition udgaven jeg så, og det betyder jo en masse lækkert ekstramateriale. På Disc 1 var der det ”sædvanlige” som scenevalg, valg af lyd og tekster og biografier på ikke mindre end 9 personer. Derudover var der trailere til filmene Bænken, Flawless, Taxi 2 og Boys & Girls.

På Disc 2 vælter det ind med fantastiske features. Der lægges ud med ikke mindre end 18 fraklip. Jeg synes altid det er sjovt at se fraklip – det giver et anderledes syn på hvor meget arbejde der ligger bag de enkelte scener. Hvis du holder øje med datoen øverst i billedet vil man også kunne få en lille fornemmelse for i hvilken rækkefølge scenerne er blevet indspillet. Og tro mig – der er ingen logik i det. Så har vi et 30-minutters ”Bag Om” dokumentar, hvor både skuespillere og folk bag kameraet fortæller om det at lave Blinkende Lygter.

Så har vi Blinkende Lygter på Tour, som viser deres tur til Århus, hvor de holder pressemøde og introducerer filmen for publikum. Trailere til Blinkende Lygter er der naturligvis også, 2 fra biografen og 2 fra fjernsynet. Jeg havde lidt svært ved at gennemskue forskellen på traileren til biografen og den til TV. Det punkt der hedder TV-Spots er en række små spots som er klippet sammen til et langt.

Fotografen Rolf Konow har lavet en billedserie på 100 billeder, som viser lidt fra optagelserne. Desværre er billederne lagt 2 og 2, så man ikke kan få den fulde nydelse af dem. Det 9-minutter lange interview med Søren Pilmark som også er at finde på skiven er interessant. Søren snakker om mange ting, som bl.a. venskab.

Lydsiden er der også tænkt på, idet 5 udvalgte numre fra det originale soundtrack er lagt på DVDen. Slutteligt er der produktionsnoter, og en liste over hvilke priser og nomineringer filmen har fået ved henholdsvis Bodil og Robert-festivalen. Læg mærke til de 2 filmklip der er fra Robert-festivalen.

Alt i alt en super DVD, med ekstra-materiale nok til en hel spillefilm i sig selv. 5 velfortjente stjerne til både DVD og film !!!

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Blinkende Lygter SE