Bombshell

22. september 2020 af Teddy Tofte

Bombshell billede

Kan en film være vigtig, uden at den bliver til et mesterværk?

Sexchikane på arbejdspladsen, især i underholdningsindustrien, har aldrig været så meget i søgelyset som nu. Der er stået så mange kvinder frem, som er blevet udsat for chikane, at det er chokerende. Og det har højst sandsynlig inspireret til tilblivelsen af denne film, ”Bombshell”, om de kvinder der arbejder hos det amerikanske nyhedsstudie Fox News, som blev chikaneret og opfordret til at give seksuelle ydelser til direktøren Roger Ailes, hvis de ønskede at beholde deres arbejde, eller hvis de ønskede at få et bedre job, end det de havde.

Historien i ”Bombshell” er i bund og grund ret simpel, selvom den berører et alvorligt emne og er baseret på en sandfærdig historie. Vi lærer nyhedsværterne og de kvindelige ansatte hos Fox News at kende, som er blevet hyret til at være en del af et ”visuelt medie” og har derfor behov for at være kønne, hvis de ønsker deres ansigter foran et kamera. Den person, som tager de beslutninger, er Roger Ailes (John Lithgow), den nuværende direktør for studiet. Vi følger så de forskellige ansattes oplevelser i firmaet, såsom Megyn Kelly (Charlize Theron i en pragtpræstation) som er meget succesfuld for Fox, men også Gretchen Carlson (Nicole Kidman) som langsomt bliver udfaset. Til sidst er der også grønskollingen Kayla Pospisil (Margot Robbie), som blot ønsker at arbejde på TV. Alle tre kommer til at opleve Roger Ailes’ sexchikane på nært hold.

Tempoet i filmen er ikke særlig højt, men det er fordi, filmen er baseret på et meget specifikt tidspunkt i vores nuværende historie, nemlig i den tidsrum hvor Trump forsøgte at blive præsident. De forskellige ansatte i firmaet fortæller alle sammen forskellige historier, hvor én ønsker at få Ailes fjernet fra posten, én er som en lus mellem to negle, fordi hun stadig elsker sin karriere, og én ønsker blot at blive berømt. Desværre er alle tre på en eller anden måde knust af de ting, som de anså for at være nødvendige for at komme til det punkt, hvor de er i filmen.

Skuespilpræstationerne i ”Bombshell” er fantastiske. De tre hovedroller (Theron, Robbie og Kidman) repræsenterer tre forskellige aldersgrupper: den ene blev udsat for chikane og afviste det, kun for at falde længere ned af hierarkiet, den andens historie stemmer ikke overens med hendes opstigning i firmaet, og den tredje fik tilbuddet om en bedre karriere mod visse ydelser. Lithgow er filmens skurk og han er fænomenal i rollen som en mand, der trækker i alle trådene og som har magten til at overtale kvinder til at gøre ting, de ikke har lyst til, blot ved at trykke lidt på deres angst. Andre biroller bliver også spillet ganske glimrende, hvilket gør ”Bombshell” til en velskrevet kvalitetsfilm.

Filmen er ikke det mest konventionelle drama, der findes derude i videoland, og det er ikke en særlig stor humørbombe af en film. Fox News er ikke alles kop te, men den kamp, som de her kvinder gennemgik, er noget, som alle kan relatere til, især hvis der er drama og konflikter på arbejdspladsen. Filmen sætter fokus på et problem, som ikke er særlig filmvenligt, og derfor vil den nok kun henvende sig til et bestemt publikum, og det er ærgerligt, at den kun viser chikanen i en kort periode, nu hvor det har foregået i adskillige år, måske årtier. Du kan bestemt se filmen, hvis du ønsker at vide mere om sexchikane og mobning på arbejdet.

Ekstramateriale: Intet. 0 stjerner for dette.

Titel: Bombshell
Original Titel: Bombshell