Bratz Rock Angelz

14. oktober 2005 af Michael Panduro

0 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Bratz Rock Angelz billede

Pigerne med den selvproklamerede “passion for fashion” giver den gas som rockstjerner i deres anden computeranimerede film på DVD, men tør man, som fornuftig forældre, at udsætte sine børn for dette?

Det er ikke ofte at jeg møder en film der kan vække harme og sandsynligheden for at jeg så skulle gøre det med en tegnefilm til børn virker paradoksal. Ikke desto mindre er det præcis den barnlige målgruppe, der gør at jeg nu vil tillade mig at skælde lidt ud.

Bratz er baseret på de skrækkelige dukker af det samme navn, og filmen er en skræmmende størrelse. Overfladisk snakker vi simpel, gammeldags, moraliserende underholdning for børn, men den politisk korrekte overflade undermineres af det dybt amoralske indhold. Historien sender vore fire miniskørtbeklædte overklasseteenagere til et London der tilsyneladende bugner af en modebevidst punkbevægelse. Her skal de ind på byens hotteste natklub (en punkklub) og for at komme ind, overvinde en ond bladredaktør, skabe deres eget modeblad og erobre verden bliver de nødt til at danne et rockband. Som sagt så gjort, men ikke uden diverse strabadser og romantiske eskapader.

Det virker som ganske tilforladelig børneunderholdning, men pigernes sygelige glamorisering af let påklædning, sexuel udstråling, tilfældig romantik og deres besættelse af shopping er bestemt ikke noget jeg ville udsætte mine børn for. Dukkebørnene er som et pigeblad på syre – i deres adfærd, i deres tale og i deres absurde udseende. Bratz er ”Clueless” uden selvironi, en grotesk vittighed der tager sig selv alvorligt!

Man skal passe på med at analysere børneunderholdning, men hvordan der nogensinde skulle kunne komme noget som helst positivt ud af et møde med disse skrækkelige tøser er mig en gåde. Der er underholdningsværdi og som sagt også en moralsk pointe i historien og har man børn, der allerede favoriserer de små luderdukker (jo, det ligner de sgu!), så vil de nok også være underholdt af filmen. Personligt må jeg dog tage skarp afstand fra det hele og på det groveste anbefale at man holder denne film så langt væk fra sine børn som overhovedet muligt! Den er alt andet end harmløs! Skam jer Fox!

Bonusmateriale:
Skiven indeholder i forlængelse af filmen en lang række reklamer for hvad man ellers kan spilde sine penge på. CDer, merchandise og computerspil – alt kan man få med disse, Barbies skammelige småsøstre. Der ligger ligeledes en kort tegnefilm om endnu en af pigernes utallige ”forelskelser” (føj!) og nogle musikvideoer. Derudover er der både mulighed for at høre det dårlige engelske lydspor og det dårligere danske. Der er for så vidt intet teknisk i vejen med udgivelsen, men det kan bare ikke gøre op for det forfærdelige indhold.

De eneste der i mine øjne burde se denne film er eksperter eller studerende. Voksne mennesker vil kunne få kickstartet er række moralske og sociologiske overvejelser og til det er filmen nyttig. At udgive den til de oceaner af uskyldige børn, der inden længe vil have den på hylden er direkte destruktiv adfærd. Nul stjerner! Basta!

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Bratz Rock Angelz