Breaking News

1. februar 2007 af David Lund

Breaking News billede

En flot og spændende actionfilm af Johnnie To der desværre taber pusten af manglen på interesse for filmens karakterer.

Da nyhederne viser fem bankrøvere nedlægge en hel bataljon af politimænd, mister politiet ansigt. En anden bataljon ledet af den hårdkogte Cheung, finder ved et tilfælde bygningen hvor røverne gemmer sig. Bygningen er et gigantisk boligkompleks, og Cheung mister sporet af dem, men rapporterer tilbage til basen. Her bliver der holdt møde, og i et desperat forsøg på at vinde offentlighedens tillid tilbage, beslutter kommissær Rebecca sig for at opkøbe og styre medierne og forvandle hele situationen til et stort nyhedsprogram.

Breaking News er en vaskeægte Hong Kong actionfilm. Den første scene i filmen er en lang ubrudt kameratur igennem en gade i Hong Kong, hvor røvere og politi er midt i en ildkamp. Scenen er fantastisk intens, og filmen starter derfor gribende og af høj kvalitet. Dette varer desværre ikke ved, for selvom filmen leverer den ene spændende actionscene efter den anden, får den aldrig nogensinde forklaret sine karakterer ordentligt. Filmen har et interessant tema og et godt budskab i mediernes magt over offentligheden, men den gode historie er glemt og gemt godt af vejen. Der er ingen tvivl om, at Breaking News er en underholdende tur fra start til slut, og dens udviskede gråzone mellem det gode og det onde er da ligeså en interessant tilgang, men når alle filmens karakterer virker som bifigurer, får man aldrig den nødvendige interesse i materialet. Dette er desværre et kritikpunkt der trækker gevaldigt ned på filmens mange kvaliteter, for uden en interesse eller forståelse for filmens personer, er Breaking News blot endnu en af mange actionfilm.

Johnnie To er næppe en instruktør der kræver introduktion blandt Hong Kong fanatikere. To var med lige fra starten af den større Hong Kong actionbølge i 80erne, og hvor de andre som Ringo Lam og John Woo flygtede til Hollywood for at lave middelmådige film, blev To i Hong Kong og fortsatte med film af høj kaliber. To har dog altid været svingende hvad angår kvaliteten af hans film, men som instruktør har han til stadighed nogle helt fantastiske idéer, der er gennemførte til punkt og prikke. Med nogle fantastiske film som Election, Fulltime Killer, The Big Heat og All About Ah-Long på bagen er To i dag blandt de allerbedste Hong Kong instruktører. Breaking News er en fin showcase af Tos talenter, filmen er spækket med interessante vinkler og originale tanker. Startscenen og den dybfølte slutscene er scener der har fortjent et bedre udført manuskript, men man er på intet tidspunkt i tvivl om instruktørens kunnen.

Skuespillerne er svære at komme ind på. Idéen med at lade alle karakterer være bifigurer fungerer ikke, hverken plotmæssigt eller skuespilmæssigt, det hele ender meget overfladisk. En scene i midten der skal menneskeliggøre forbryderne, virker derfor mere ufrivillig komisk frem for eftertænksom. De tre egentlige hovedroller er politimanden Cheung, bankrøveren Yuen og kommissæren Rebecca. Cheung bliver spillet af Nick Cheung, han er, ligesom de andre, et ganske velkendt ansigt i Hong Kong. Cheungs skildring af Cheung er manisk og aggressiv. Hans karakter er stædig samt meget komisk i denne stædighed, og dette gennemfører Cheung ganske troværdigt. Yuen bliver spillet af Richie Jen, og som i de fleste Johnnie To film er gangstere, røvere og forbrydere meget afslappede og cool. Yuen er derfor meget selvsikker og overlegen, og dette gør Jen helt fantastisk. Han er på mange måder filmens højdepunkt, især når han endelig træder rigtigt i karakter under forhandlingerne med Rebecca mod slutningen. Rebecca bliver spillet af Kelly Chen, og hun skal virke som en person der er meget sikker i sin sag, men desværre formår Chen ikke at gøre dette helt rigtigt. Chen spiller sin rolle meget mekanisk, og hun blegner fuldstændigt i forhold til Jen og Cheung.

Dette var anden gang jeg har set Breaking News, da den også blev vist på forrige års natfilmsfestival. I forhold til første gang, formåede jeg at nyde den mere i denne omgang, og se på filmens positive sider, som der uden tvivl er masser af. For actionfans er dette bestemt et kig værd, men filmen er på ingen måde et mesterværk, der åbner øjnene for folk, der forholder sig kritisk overfor genren.

Ekstramaterialet ser godt ud på papiret; et bag kameraet dokumentar, slettede scener, trailer til filmen samt andre film, billedgalleri, instruktør-filmografi, kredits og en 4 siders booklet. Dokumentarprogrammet varer 6 minutter, eller det vil sige at det rent faktisk kun varer 3 minutter, men starter forfra når det er slut. Uden tvivl en fejl, men selv de 3 minutter det varer, keder man sig bravt. De slettede scener er såmænd fine nok, selvom man sagtens kan se idéen i, at de er blevet slettet fra filmen. Instruktør-filmografien kan man ikke selv styre hastigheden på, den kører henover skærmen, og dette kan jeg slet ikke se idéen i. Billedgalleriet er fint nok, selvom det kun indeholder billeder fra selve filmen og intet nyt. De kredits der er, kan man ligeså godt se i slutteksterne, og er ganske overflødige. Trailerne er hvad trailerne er, og de er jo fine nok at have. Højdepunktet er den 4 siders booklet der hører med, som nøje beskriver Johnnie To som instruktør. Alt i alt er ekstramaterialet en kedelig omgang, og må nøjes med 2 ud af 6 stjerner blot for booklettens skyld.

Titel: Breaking News
Original Titel: Daai Si Gin
Premieredato: 25. januar 2007