Bride Wars

6. marts 2009 af Ditte Madvig Evald

Bride Wars billede

To be or not to be... a bridezilla!

Efter at diverse realityprogrammer har filmet begrebet "Bridezilla", burde der være masser af gods på en film, hvor sindsyge brude er hovedpersonerne. En bridezilla er nemlig en almindelig og velfungerende kvinde, der mister al sund fornuft under forbedredelserne til sit bryllup. Både Kate Hudson og Anne Hathaway passer på denne beskrivelse i "Bride Wars". De to er bedste veninder siden barndommen, og siden da talt om og planlagt deres bryllupper. Detaljer som hvem der skulle agere gom, har ikke rigtig spillet nogen rolle, det vigtigste for dem begge er, at det skal foregå i juni og på det New Yorkske Plaza Hotel. Endelig sker det: de to bliver forlovet, oven i købet i samme uge.
Men så sker katastrofen, deres weddingplaner booker begge deres bryllupper til samme dag! Endelig kommer der skred i tingene. De to skuespillerinder får muligheden for at give den gas som sindsyge bridezillas, for der er naturligvis ingen af dem, der vil flytte sit bryllup tre år frem i tiden eller til en anden måned...

Anne Hathaway og Kate Hudson som to gifteliderlige kvinder, der bliver uvenner over at dele bryllupsdag, burde være kimen til en god gammeldags bitchfight. Når man så oven i købet tænker på, at Hudsons mor er Goldie Hawn, der i filmen "Døden klær hende" havde en fantastisk kamp mod Merryl Streep, som Hathaway spillede overfor i "The Devil Wears Prada", bliver forventningerne høje. Måske også lidt for høje, for selvom både Hudson og Hathaway flere gange har bevist deres komiske talenter, er det som om, de ikke for alvor får lov til at slippe dem løs i "Bride Wars". Første del af filmen mens de to stadig er bedste veninder er lidt svær at sluge, især hvis man ikke er helt så bryllupsfikseret som de to hovedpersoner, der er fuldstændig opslugte af brylluper. Det er faktisk lidt kedeligt og forudsigeligt og de to veninder er næsten for søde ved hinanden, så da de endelig bliver uvenner forventer man at den får hele armen, men det gør den desværre ikke. Filmen bliver holdt for meget på den pæne og ufarlige side, og kun få gange bliver det virkelig sjovt, som da Hathaway overfalder Hudson på vej op af kirkegulvet, og de to marengs boltrer sig i skræmmende morsomme grimasser.

"Bride Wars" har potentiale, og hvis man er kæmpefan af Kate Hudson eller Anne Hathaway kan man godt blive underholdt. Men hvis ikke, er det måske en af de film, der bliver bedre på dvd. Ikke engang tøjet er helt fantastisk. Hvis man er heldig kan man måske finde nogle afsnit af realityserien om bridezillas på nettet, her er garanti for sindsyge brude og bryllupper der måske ikke ender lykkeligt, men de er sikkert ikke lige så pæne som Kate Hudson eller Anne Hathaway.

Titel: Bride Wars
Original Titel: Bride Wars
Premieredato: 6. marts 2009