Bridget Jones Dagbog.

27. juli 2001 af Mia Vildbrad

6 stjerner Skriv en kommentar

Bridget Jones Dagbog. billede

Bridget Jones har passeret de 30 og lever stadig et liv som singlepige. Hun er lidt desperat, og vil gerne have fat i en mand. Inden må hun tabe de overflødige kilo, slippe de mange smøger og drinks.

Bridget Jones (Renée Zellweger) er en lettere desperat kvinde i 30 års alderen. Hun arbejder på et bogforlag som publisiter, hvor hun har et godt øje til chefen Daniel Gleaver (Hugh Grant). De to kører en intern flirt, pr e-mail, og det ender med at Bridget bliver meget forelsket. Hun beslutter sig for at hun vil kvitte både smøger og sprut, og desuden tabe sig de overflødige kilo på sidebenene, for overhovedet at have nogen chance hos Chefen.

Juledag da hun bliver inviteret til den årlige ”Turkey karry” har moderen (Gemma Jones) (som altid til familiefester) fundet en ”fyr” til Bridget, heller ikke denne gang er han, Mark (Colin Firth) Bridgets type, han fremstår nemlig i en hjemmestrikket trøje med et rensdyr på. Bridget mener han er lidt flad. Dog er hendes egen påklædning mindst ligeså flad idet hun føler hun er iført et tæppe. (efter moderens anvisninger).

Da hun bliver dumpet af Chefen efter at han skal møde familien, begynder Bridget at sørge, midt i sorgen synes Bridget at møde Mark Darcy alle vegne, og deres venskab kunne godt ende ud i noget mere, dette synes Bridget umiddelbart ikke om, men da den kolde advokat pludselig åbner sig op og fortæller sine følelser for Bridget, og fortæller at han kan lide hende som hun er, er Bridget i stor tvivl for imens har Chefen Daniel Cleaver fortrudt og så må de pludselig kæmpe for hende, og det er Bridget ikke vant til.

Renée Zellweger (Bridget Jones) spiller denne roller lige til en Oscar, hun lyder for det første som en ærke englænder, og det ved de fleste filminteresserede at det er hun ikke. Hun formår at spille denne rolle med kontant og ukrukket charme, så man falder pladask for hende. Og ikke mindst det ”fjæs” hun kan stille op med. Man kender også Renée fra ”Jerry Maguire” og ikke mindst fra ”Jeg, Mig og Irene” hvor hun har æren at spille sammen med den skrupskøre Jim Carrey. Jeg mener hun spiller denne rolle så overbevisende, og jeg synes det er dejligt at se hende i topform, i stedet for altid at være i baggrunden for andre gode/store skuespillere.

Hugh Grant (Daniel Cleaver) spiller den altid charmerende mand som ingen kan stå for. I denne film er han lidt af en bølle idet han er meget dameglad og lidt af en ”gris”. Han spiller denne rolle meget godt, og det er sjovt at se ham være den styrende i et forhold, frem for den forsagte dreng, han sommetider spiller. Grant er rigtig god sammen med Zellweger, de udgør et rigtig godt team. Lad os endelig se noget mere af det.

Colin Firth (Mark Darcy) spiller den kolde og opstoppede advokat, der er mors lille dreng selvom han er oppe i trediverne, han kommer altid i den påklædning moderen synes, og det ses igennem hele filmen at han er en ”Mammas Boy”. Man kender ham bla. fra ”Shakespeare in love” og ”Den engelske patient”. Han spiller en rigtig god rolle i denne film, og jeg kan godt lide den måde han først en meget tilbagetrukket på og den måde han løsner op under vejs.

Instruktøren Sharon Maguire er spillefilmsdebutant, og hun har lavet en rigtig god film som jeg er sikker på får en rygende succes, den fremtræder som en rigtig komisk og sjov film. Sharon Maguire har styr på løjerne og ikke mindst den vanskelige fortælleform, filmen er rigtig flot syet sammen.

Bridget Jones Dagbog er en rigtig god film, dog er der nok flere tøser end mænd der vil synes om denne film. Vi kvinder kan sagtens leve sig ind i denne film, og vi ved nøjagtig hvordan hun føler og tænker. Jeg tror også mange mænd vil synes om denne film, men de vil nok hurtigere glemme den end jeg selv ville gøre. En virkelig klassefilm, som helt klart bør ses af alle.

Titel: Bridget Jones Dagbog.
Original Titel: Bridget Jones Diary
Premieredato: 27. juli 2001