Brokeback Mountain

6. juni 2006 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Brokeback Mountain billede

Kærlighed er en af naturens kræfter.

Så kom den på DVD. Ang Lee's særdeles anmelderroste film om 2 Cowboys, der brænder varme på hinanden i sommeren 1963 på Brokeback Mountain.

Det er historien om rodeo-rideren Jack Twist (Jake Gyllenhaal) og ranch-arbejderen Ennis Del Mar (Heath Ledger), der sommeren 1963 tager arbejde som fårevogtere på en bjergryg i Wyoming, Brokeback Mountain. Det bliver en lang sommer, hvor de isoleret på spiser og sover i samme telt. Flere hændelser kræver at de må gå igennem tykt og tyndt. Jack og Ennis's strabadser påkalder sig naturens kræfter efter endt arbejde. På Brokeback knytter de uventet et livslangt bånd, som det bliver svært at bryde. Senere stifter de begge familie og får børn. En dag dukker Jack dog uventet tilbage i Ennis liv og års indestængte følelser får igen lov at flyde frit. Det er svært at holde hemmeligt og endnu mere besværligt at få omverdenens accept af deres forhold, der betragtes som værende meget kontroversielt.

Man må tage (cowboy)hatten af for, at Ang Lee mestrer at spænde vidt rent genremæssigt. I 2000 brød Lee vel nærmest igennem med Crouching Tiger, Hidden Dragon og slog sit navn fast med instruktionen af Marvel-klassikeren om det grønne monster Hulk, som havde newcomeren Eric Bana i hovedrollen. Fra den meget maskuline og drengerøvs-agtige Hulk til en film om mere bløde værdier i Brokeback Mountain, må siges at være noget af et kvantespring. Den eneste parallel er dog portrætteringen af outsider-roller.

Det er modigt og flot af Lee – og ikke mindst af skuespillerne – at træde ind i rollerne. De går hen, hvor kun få Hollywood skuespillere har været før. Heldigvis har vi at gøre med dygtige skuespillere og fremragende instruktion. Emnet er kontroversielt, men skildret på en sådan måde, at alle hændelser og det hændelserne medfører falder naturligt ind, som filmen skrider frem. Kombineret med en god fortællestil, vænnes man langsomt fra at vifte med det ene bryn til fuldbyrdigt at leve sig ind i den fængslende historie. Det er virkelig filmens store force, at den hverken under- eller overdriver på nogle punkter. Det er en simpel kærlighedshistorie filmet i flotte landskaber, omend en smule anderledes.

På trods af de mange forestillinger man end måtte have om filmen, så kan man godt gemme dem væk. Når alt kommer til alt er Brokeback Mountain historien om den umulige kærlighed, som gør sit for at sejre. De 2 unge cowboys må så grueligt meget igennem, at det halve kan være nok. Det er svært, når omverdenen vil have at man befinder sig i kernefamilien. Det er synd for ofrene (begge mænds koner). Sæt nu det slet ikke er det, man ønsker ? Hvordan lever man videre i ulykke ? Disse spørgsmål tages op og behandles. Til sidst vil vi alle have at Jack og Ennis skal have hinanden Det kan blive noget af en opgave da deres forhold opfattes som unaturligt.

Kort opsummeret kan man koge filmens hovedtema ned til devisen: Når du har truffet en beslutning, så lev med konsekvenserne uden at se tilbage. Derudover: elsk den du holder af, hold ikke skjul på det. Så kan det være ligemeget om den anden part er af anden etnisk oprindelse eller det samme køn for den sags skyld.

Brokeback Mountain er så definitivt meget mere end bare den ”bøsse-western” den er blevet omtalt som. Se den – vi kan alle lære noget af den.

DVD ekstra materiale
-On Being a cowboy