Bullitt

24. juli 2005 af Jeppe Krogh

Bullitt billede

Steve McQueen er den fåmælte og sympatiske politimand Frank Bullit, der må kæmpe for at adskille arbejde og fritid. Samtidig er hans vidne lige blevet dræbt under mærkelige omstændigheder …

Politimanden Frank Bullit og hans gruppe får til opgave at passe på et mafiavidne og sørge for at vidnet ikke bliver myrdet. Frank har ry for at være den bedste og det ligner en nem sag for den rutinerede strømer. Desværre finder mafiaen skjulestedet, myrder vidnet og sårer en af Franks bedste mænd hårdt. Flere omstændigheder vedrørende attentatet passer ikke sammen og Frank må gå udenom stationen for at opklare sagen.

Englænderen Peter Yates, der er tidligere racerkører, instruerede i 1967 filmen Robbery med nogle rigtige gode biljagter og det fangede Steve McQueens opmærksomhed. Steve, der som superstjerne havde final say, bad Yates instruere Bullitt og resten er historie … Peter Yates karriere har været meget op og ned. Han har arbejdet med flere store skuespillere, men aldrig rigtig lavet de helt gode film, og de senere år har han blot leveret mellemvare-film. Han er blevet Oscar-nomineret to gange og begge gange for bedste instruktør og bedste film(Breaking Away fra 1979 og The Dresser fra 1984).

Folkene bag Bullitt brugte europæisk film som inspiration under indspilningerne, især den franske nybølge i 50erne og 60erne plus italiensk neorealisme i 40erne og 50erne. Kort fortalt handler det om at præsentere filmen så realistisk som muligt og det indebærer bl.a. ofte at filme på on location med rigtige mennesker og andet. Derudover handler det også om, at karaktererne og historien præsenteres så realistiske som muligt.

Det er en god tanke at ihukomme denne filmrealisme, men af og til lider filmens rytme over det og det sker desværre til tider i Bullitt. Vi ser flere gange ligegyldige scener og det får filmen til at gå i stå nogle gange. Historien er ikke stærk nok til at holde seerens opmærksomhed i filmens sløve passager og man kunne måske også spørge sig selv om ikke thrillergenren kræver lidt hurtigere klipning.

Skuespillerne gør det godt og især McQueen i den altdominerende hovedrolle virker ægte. Da Bullitt blev indspillet var McQueen super superstjerne i USA og var kendt for sin helt egen stil i sine filmroller. Han tillagde sine roller sin helt egen følsomme hårdhed og var et stort idol i 60erne. Denne seer kan ikke helt forstå hvorfor han skulle være så interessant og dyrkes så meget, men det havde også meget med tiden og tidsånden at gøre. Det kommer instruktør Peter Yates også ind på på kommentarsporet til filmen. Alt i alt får Bullitt 4 stjerner ud af 6.

Ekstramaterialet er meget interessant og indeholder masser af features, der fortæller om filmens stjerne Steve McQueen og om dens særlige realisme. Dertil kommer Yates gode kommentarspor, hvori han roser McQueen for at være god til at reagere realistisk på skærmen. Når man ser filmen og kommentarsporet ved man hvad han snakker om. Ekstramaterialet får 5 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af

Sandrew
Metronome