Carmen

12. april 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

Carmen billede

George Bizet´s berømte opera Carmen, her tilført sydafrikansk sensuel kurver og stærk kvindefrigørende, i en slumrede, bliver da sunget på det lokale tungemål, xhosa!

Carmen (Pauline Malefane) er en sangfugl, med et stort duebryst, sensuelle kurver, og cigaretruller på den lokale fabrik. Drømmen ud af fattigdommen, gennem sangen, operaen, og hendes vidunderlige livsglæde, pulserer gennem byen af skure, og faldefærdig blik. Mændene er over hende med øjnene, og isærdeleshed politiet synes at have størrere beføjelser også i den retning. Da hun bliver forelsket i den lidt tilbageholdende politi sergent Jongikhaya (Andile Tshoni), som langsomt falder får hendes tilnærmelser. Cigaretfabrikkens opera kor, får æren at den berømte Bra Nkomo (Andrias Mbali), der skal synge i den lokale idrætshal. Det største blikskur i området.
Men kriminaliteten lurer, og Carmens ukulige ånd, og aggresive kvindefrigørelse, får hun i uføre med selve politichefen.

Operaen Carmen havde premiere i paris 3. Marts 1875, og siges at være den mest opførte opera overhovedet. Den er oprindeligt baseret på en novelle af Prosper Merimee og lavet om til operatekst af Henri Meilhac og Ludovic Halevy. Scenariet var et slumområde i Sevilla, og er fortællingen om kærlighed, og især jalousien, der lutrer det hele en i galskab. Mark Dornford.May´s 2005 udgave er en dejlig forfriskning, og har længe været undervejs. Det foregår i et township, Khayelitsha, et af Sydafrikas største, tæt på Cape Town. Rollebesættelsen er alle udtaget af den berømte trup Dimpho Di Kopane, som har opnået stor international anerkendelse. Den fyyre mands store teatertrup, kan dateres tilbage til år 2000, efter en rekrutteringsprocces uden fortilfælde. Der blev afholdt 2000 auditions i småbyer i Sydafrika, og flere af de udvalgte havde aldrig stået foran et kamera eller havde erfaring indenfor branchen.
Carmen er dog en anelse langsommelig, men alligevel et flot filmarbejde, og fremragende oversat opara, på xhosa, hvor der også bliver slået med tungen midt i pastoralen m.fl.
Filmen vandt Guldbjørnen i Berlin 2005!

Filmen vandt Guldbjørnen i Berlin 2005!