Der er få nulevende ikoner i film, men hvis man bare skulle nævne ét, ja, så kom man ikke uden om Clint Eastwood. Manden der har skudt sig gennem utallige westerns og legemliggjort Dirty Harry og på sine ældre dage har vist sig at være en mere end habil instruktør. Man skal være vokset op i en hule for ikke at kende Clint, og for ikke øjeblikkeligt at se hans markerede ansigt med de smalle øjne og stramme læber for sig. Man kan næsten høre vinden blæse over prærien og lugte krudtet.
Marc Eliot har efterhånden skrevet en lang række biografier om blandt andet Ronald Reagan, Walt Disnet og Bruce Springsteen. Han beskæftiger sig især med populærkulturens ikoner, og har nu kastet sig over Clint Eatswood. Eliot kan da også sit håndværk, og han skriver biografier på den ”gammeldags” måde. Det er fremdeles A-Å skriveri, og det er nyttigt, når man vil have et overblik over en persons liv, men det kan desværre føre til at man savner lidt innovation og en lidt mere personlig tilgang til emnet. Men nuvel, biografien om Clinten er bestemt velskrevet, selv der godt måtte have været flere personlige billeder i stedet for så mange movie stills.
Vi får fortællingen om Clint Eastwoods forældre og hvordan den unge Clinton Eastwood Jr. vokser op og med tiden bliver til verdensstjerrnen Clint Eastwood.
Det var næsten ved et tilfælde at den unge Clint trådte ind i filmbranchen. Han arbejdede på en benzinstation og som livredder, da han blev spottet og kom med i serien Rawhide. Senere fulgte rollen som manden uden navn i Leones film, som vi kender så godt.
Vi følger herefter karrieren og det personlige liv.
Clint Eastwood har ikke mindre end syv børn med fem kvinder og det er da heller ikke nogen overraskelse at han er glad for kvinder.
Clint Eastwood har levet et fantastisk og ikke mindst produktivt liv. Marc Eliot følger ham hele vejen frem til nutiden og arbejdet som instruktør. Biografien er meget faktuel, og det kan blive til lidt for meget opremsning. Man savner både forfatteren og hovedpersonen til tider, men det er en indføring i et filmikons liv og produktion. Heldigvis indeholder bogen en filmografi, og bare en bladren gennem den, fortæller at vi her har at gøre med en mand, der selv om han kom ind i filmen ved et tilfælde, virkelig har begavet filmelskere.
Bogen er fornøjelig læsning og kan anbefales alle, der har interesse i at komme en smule ind under huden på en mand, der om nogen, virker yderst utilnærmelig.
Nyt Nordisk Forlag
.