Streaming anmeldelse

Cruella (Disney+)

28. august 2021 af Jesper Poulsen

Cruella (Disney+) billede

Et ret vagt bud på Cruellas oprindelse. Alt for lang og komplet udefineret i forhold til at ramme et kernepublikum. Desværre også fyldt med for mange slappe passager.

Estella er ikke en pige som alle de andre. Hårpragten er først og fremmest todelt mellem sort og hvid, nærmest som havde man to sider af sig. Og det har Estella faktisk, og hendes anderledeshed bryder snart ud i lys lue i en grad, så Estella forsvinder til fordel for Cruella.

Nemlig, hende den stride banan fra 101 Dalmatinere. Disney har vakt hende til live i en realfilm, som handler om hvordan Cruella De Vil blev til den, som alle tegneseriefans aldrig glemmer. Fra det øjeblik hun bliver født, så er den nærmest gal – og skolegangen bliver ikke meget bedre som kontant afregnende i forhold til mobning og hån. Siden følger vi Cruella (som nu har taget skikkelse i form af Emma Stone), da hun kommer med i en tyvebande med de to døgenigte Horace og Jasper. De udspekulerede tyverier akkompagneres af lækre musikbidder fra bl.a. The Rolling Stones, ELO, Blondie og Nancy Sinatra og cinematografien og selve filmningen er virkelig sofistikeret. Der er masser af vinkler at rose, men i virkeligheden kommer det ned til én enkelt ting. Kan man genkende og acceptere Cruellas udvikling? Er man underholdt og i hvilken grad kan man fornemme Disneys touch?

Her lander man med et ben i hver lejr, for det er indiskutabelt at filmen er for lang og desværre også langtrukken. Kernepublikum kan vel ikke længere være børn og unge med en urimelig spilletid på over 2 timer? Et andet kritikpunkt går på, at Cruella måske desværre ikke virker farlig nok. Altså vi snakker altså stort skurkepotentiale, som ikke fuldbyrdes i tilstrækkelig troværdig grad. Omvendt er det rart at se gode gamle Emma Thompson i aktion igen. Det samme gælder for Mark Strong. Han har været savnet i større produktioner på det seneste. Når det kommer til den charmerende indledning på filmen, så aftager den minimalt gennem hele filmen og det slutter i sidste ende lettere anstrengende. For kedelig for voksne og for mærkelig til børn. Ja, det er ikke så pænt sagt og skrevet, men sådan ser min virkelighed ud.

Cruella bliver en kynisk pyntegenstand og der er ikke meget Disney-hurra over det. Den virkelig flotte indpakning, som tidligere nævnt, glemmer man hurtigt, for gavens indhold ligner noget, som man skal have byttet i en fart. Mon ikke Emma Stone har fået en fin sum lommepenge for at gnække rundt med en af filmhistoriens grimmeste frisurer. Desværre kan hun ikke prale af noget kunstnerisk tilløbsstykke. Cruellas lange film om tyveri, hævn og skurketilblivelse rammer aldrig rigtig noget klimaks. 2 stjerner er alt, hvad det kan blive til.

Titel: Cruella (Disney+)
Original Titel: Cruella
Premieredato: 28. maj 2021