Velkommen til den lille flække Cut Bank, Montana, der efter sit eget udsagn er statens koldeste by – men inde længe stiger temperaturen i den tyndt befolkede soveby.
Dwayne McLaren drømmer om at forlade Cut Bank med kæresten Rebecca, men grundet en syg far og økonomiske vanskeligheder er parret ikke kommet videre. Det har Dawyne dog alvorlige planer om at ændre på.
Han arrangerer nemlig et ”fake” mord på det lokale postbud, som han ”tilfældigvis” fanger på film – og håber at kunne høste en større dusør for. Men det hele går galt og snart begynder ligene at hobe sig op i den lille by, hvor sherif Vogel får sin sag for i den første mordefterforskning i Cut Banks historie.
TV-instruktør Matt Shakman og TV-forfatter Roberto Patino er mændene bag denne small town-krimi, som tydeligt trækker på de kultdyrkede Coen brødres sorthumoristiske stil, som vi kender det fra film som ’Fargo’ og ’No Country For Old Men’. Selvsamme Shakman har faktisk instrueret 2 afsnit af sidste års populære serieudgave af ’Fargo’.
Desværre mangler ’Cut Bank’ den Coensk begavelse, for selvom plottet ganske rigtig udspiller sig ganske efter Coensk manér, hvor et mislykket kup efterlader blodige efterdønninger, så mangler filmen både den velkendte humor og raffinement. Og med et noget fortærsket tempo, især i filmens sidste halvdel, er det svært for ’Cut Bank’ at ende som andet en noget ordinær krimi.
Filmen har ellers et strålende cast, som gemmer på flere Coen-kendinge, herunder Billy Bob Thornton og John Malkovich som sherif Vogel, formår heller ikke at komme over det ordinære i dens præstationer. I hovedrollen er ellers talentet Liam Hemsworth, der trods en fin og noget afdæmpet præstation ikke for alvor formår at brænde igennem.
Derimod stjæler den rutinerede Bruce Dern flere gange billedet, som den lumske og astmaudkørte postbud Georgie Wits, mens Michael Stuhlbarg (endnu en Coen-kending fra ’A Serious Man’) gør det godt som den creepy eneboer, Derby Milton.
En Coen-inspireret fortælling med flere Coen-kending gør desværre ikke ’Cut Bank’ til en Coen-film, dertil mangler filmen simpelthen finesse og tone. Resultatet er en ordinær krimi, der dog med sine charmende øjeblikke, gør den tilpas seværdig.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Mis. Label.