D-War

6. februar 2008 af Michael Panduro

D-War billede

Måske den ultimative B-film på skuffende DVD

Glem alt om Tarantino og Rodriguez’ Grindhouse-projekt, Sydkoreanske Hyung-Rae Shim har lavet den ultimative højt budgetterede B-film! Med lige dele Godzilla, Ringenes Herre og Power Rangers har han simpelthen lavet en af de mest underholdende lortefilm jeg nogensinde har set.

”D-War” er med flere længder den hidtil dyreste, Koreanske film og en af de dyreste ikke-amerikanske film nogensinde. Og jeg skal i den grad love for at det ses! Ikke to minutter forløber uden minimum et monsterangreb, en eksplosion eller en større, middelalderlig krigsscene. Der er så meget smæk på fra allerførste indstilling at man tvinges til at læne sig tilbage og lade sig rive med af de, om ikke altid flotte, så i hvert fald underholdende billeder.

På manuskript-planet er filmen et stort hul i hovedet med mere plot end to Ringenes Herre film kondenseret til 80 hæsblæsende minutter, men det er samtidig det der er den fjollede films force. For jeg skal love for at det lynhurtigt bliver rigtig sjovt. Glem alt om logik, sammenhæng og traditionel spænding, glem for guds skyld alt om overbevisende skuespil – det eneste rigtige at gøre er at grine sig igennem filmens absolut vulgære overflod af kæmpeslanger, legetøjssoldater og Robert Forster. Her er jammerligt skuespil, forfærdelige replikker, en af de mest latterlige skurke nogensinde, alt for højt tempo og ikke skyggen af dramatisk sans – det er fantastisk i sin konsekvens!

Historien, der roterer om en gammel koreansk legende om kæmpeslanger og drager, der pludelig vækkes til live midt i Los Angeles, kaster os fra den ene ende af byen til den anden, skifter mellem dag og nat og byder på den fantastiske Buraki, en kæmpeslange der tilsyneladende kan smadre en halv millionby uden at der er nogen der opdager det. Ind i det hele blandes flashbacks (3 minutter inde i filmen er vi allerede inde i et flashback i et flashback) til middelalderens Korea der angribes af en Sauron-lignende ridder med gummifingre og kæmpestore, flommefede øgler med raketter på ryggen. Hans hær af Power Rangers skurke i plastic-rustninger og tryllesværd alene er næsten filmens pris værd.

I centrum for det hele spiller det skæbne-udvalgte par Jason Behr (”The Grudge” remaket og TV-serier en masse) og Amanda Brooks (”Flightplan”) elendigt skuespil, kun overgået af Robert Forster som kampsports-filosof. Sauron-skurken dukker op og tager sin maske af bare for at afsløre at han ligner Bill Murray og derfor på ingen måde kan tages seriøst, og så kan løjerne rigtig gå løs. Den enorme slange angriber hvert femte minut og ødelægger alt på sin vej, mens skurkefyren samler en hær af flyveøgler og raket-fedderter der kan angribe Los Angeles og give anledning til masser af computer-genererede special effekter. Man kan næsten høre instruktør Shim og hans hold af koreanere i L.A. stå i baggrunden og råbe ”EXTREME” hver gang et eller andet eksploderer. Ikke siden vanvittige Shaw Brothers produktioner som ”Holy Flame of The Martial World” og ”Ultraman” har jeg set så vanvittig og hæsblæsende en actionfilm.

Effekterne veksler imellem at være helt på par med de nyeste Hollywood film og ligne noget fra en dårlig TV-serie, men man bliver hurtigt ligeglad. Denne film handler om tempo, tempo, tempo, om eksplosioner, om kæmpeøgler, platte replikker, helikopter-jagter og smadrede bygninger. Og de har haft pengene til at lave det hele. ”D-War” ligger milevidt fra den underfundige, oprigtigt velfortalte og visuelt imponerende ”The Host”, men den er mindst lige så underholdende. Hold fingrene langt væk hvis plot, logik og skuespil betyder noget for dig, men se den for guds skyld hvis du vil have halvanden times ultimativ, ekstrem action!

Lydsiden er fin nok med et godt defineret 5.1 spor der dog kun understreger at DTS ville have været bedre. Billedsiden derimod er kikset gevaldigt. Det ser ud som om at konverteringen fra NTSC til PAL-format er gået helt galt med et mat, kedeligt farvespektrum og en mærkværdigt hakkende billedside som resultat. Man vænner sig hurtigt til det, men det ændrer ikke på at DVDen teknisk set er meget utilfredsstillende. Det er ærgerligt og bliver kun forstærket af de ret dårlige, danske undertekster.

Oven i det bydes der ikke på noget bonusmateriale overhovedet, hvilket er en skam når man ser på hvad der findes af forskellige specialudgaver rundt om i verden. Filmen ville jeg gerne have givet 5 stjerner, men den haltende tekniske side af udgivelsen og det manglende bonusmateriale må nødvendigvis trække ned.

PAN Vision.

Titel: D-War
Original Titel: D-War / Dragon Wars