Democrats – a film about African democracy

13. november 2014 af Sofie Svane

Democrats – a film about African democracy billede

Democrats er en fængslende dokumentar om Zimbabwes vej mod en ny konstitution og demokrati.

Den prisvindende danske instruktør Camilla Nielsson havde gennem mere end tre år helt unikt adgang til politiske processer og magtstrukturer i forbindelse med en forandring af det politiske landskab i Zimbabwe under Præsident Mugabe. Det er der kommet en utroligt fængslende og interessant dokumentarfilm ud af.

Camilla Nielsson følger gennem filmen de to politikere Mr. Munyaradizi Paul Mangwana (fra partiet ZANU-PF) og Mr. Douglas Mwonzora (fra partiet MDC-T), der stiller op til interviews og lader sig følge gennem møder og diskussioner, både når de er pressede og når det går godt. Vi kommer meget tæt på de to mænd, der løber en stor risiko ved at stille op som de gør, og vi får et sjældent indblik i de politiske processer bag kulisserne.

Zimbabwe har gennem de sidste 30 år været ledet af partiet ZANU med præsident Mugabe som leder. Mugabe er blevet genvalgt som landets præsident ved gentagende valg, men der råder stor mistanke om gentagende valgfusk, og det politiske landskab har gennem årtier været præget af mangel på demokrati. Det er en barsk politisk virkelighed, hvor frygt for det hemmelige politis straf, hindrer kritiske udtalelser og kulturen er gennemsyret af diktatur.

Tonen holdes saglig igennem hele filmen, og de enkelte klip fra diskussioner om det runde bord, får lov at tale for sig selv uden unødigt speakerspor. Det er derved særligt Mr. Mangwana og Mr. Mwonzora der, med forskelligt udgangspunkt, fortæller filmen igennem. De har en meget væsentlig rolle i forbindelse med udarbejdelsen af den ny konstitution, og også som hovedfigurer i filmen. Men den egentlige hovedrolle i filmen er uden tvivl selve den politiske proces.

Mr. Mangwana pointerer at det politiske spil er et spil fuld af forstillelser, hvor landets historie med diktatur har gjort alle til skuespillere. Man må optræde som en mand af fred, selv når man ikke er det, siger han, og man fornemmer tydeligt det politiske forhandlingsspil i de viste klip, hvor ordvalg, attitude, og fremtoning er altafgørende for at få tingende til at lykkes.

Filmen får derved vist hvad de er oppe imod. Vejen mod en ny konstitution og et begyndende demokrati er både stenet og hård. Men optimismen er stor, selvom der er mange forhindringer undervejs, hvor Mwonzora uden varsel fængsles under de sidste forhandlinger af den vigtige konstitution og Mangwana trues kort efter på livet. Men de kæmper ufortrødent videre og opretholder optimismen under overbevisning om, at de må være et instrument for forandringen. For som Mangwana siger:”You must move with the changes. Life is dynamic.”

Selvom de to mænd er meget forskellige, og fra forskellige politiske partier med forskellig politik, har de et fælles mål. De ønsker begge at gennemføre konstitutionen og arbejde sig frem mod mere demokrati. Så selvom de fra starten havde et forskelligt udgangspunkt, ender de med et tæt samarbejde og venskab, der på trods af de politiske forskelligheder, muliggør et samarbejde som indgyder håb.

Det er en imponerende dokumentar Camilla Nielsson har skabt. Den giver et sjældent indblik i politiske processer, der ellers er lukket land for omverdenen, og viser at vejen til demokrati både er lang og stenet. Selvom håbet er stort, er endestationen endnu ukendt.

Democrats – a film about African democracy bliver vist under CPH:DOX den 6.-16. november 2014.

Titel: Democrats – a film about African democracy
Original Titel: Democrats – a film about African democracy