Demonlover

25. februar 2005 af Søren Falgaard

Demonlover billede

Forsøg på i Thrillerform at tematisere netpornoverdenen. Projektet har interessante elementer, men nogen sammenhængende film er det ikke

Demonlover er en noget pusseløjerlig film. Filmen drejer sig om nogle forviklinger, der handler om to firmaers kamp for at få fingrene i et japansk manga-pornofirma. Hovedpersonen Diane vinder i første omgang hæder ved at bruge ufine metoder, men langsomt spindes hun ind i et uigennemskueligt spil, hvor flere stærke kvinder viser sig nådesløse.

Som sådan er filmen interessant, da den behandler hele netpornoindustriens abstrakte verden ved at sætte den ind i en thrillerkontekst. Intet er, hvad det synes, selvom de bizarre netsites vises meget eksplicit.

Der er gang i globaliseringskonteksten, der tematiseres igennem det hårde buisnessmiljø befolket af hardcore damer. Sproget i filmen veksler konstant mellem fransk, japansk og engelsk, hvilket viser sprogets vilkår i netsamfundet.

Desværre bliver filmen til noget af et miskmask, der har svært ved at holde en fanget som seer. Nogen steder på nettet hyldes filmen som noget af det ypperste, da den netop formår at beskæftige sig med nogle hyperaktuelle emner. Det er dog lidt svært at se, at det skulle være nok til at give filmen en berettigelse som særlig vigtig for at vise vilkårene i en tid med globalisering og netporno, dertil bliver plottet simpelthen for forvirrende. Selve historien taber derfor mere og mere tempo og interesse. Eneste varige fornøjelse bliver at se måden de animerede pornoscener er implementeret i filmens univers.

Danske Connie Nielsen (Gladiator, Brødre) har hovedrollen som Diane. Hun spiller ganske nuanceret og imponerer med sin naturlige charme. Diane er oppe mod bl.a. Elise spillet af Chloë Sevigny, der senere havde en rolle I Von Triers ”Dogville” (2003). Når boet skal gøres op, må man indrømme, at skuespilpræstationerne egentlig er ganske fine, at man så alligevel mister interessen undervejs, er derfor en desto større understregning af, hvor svag historien er.

Filmen er fra 2002, hvor Sun-Woo Jangs sydkoreanske ”Resurrection of the Little Match Girl” sjovt nok også så dagens lys. Filmen var teknisk fremragende og yderst interessant for sin måde at bruge specielt computerspilsvalg og animation. Desværre havde den film nøjagtig samme problem som ”Demonlover”; filmens plot bliver simpelthen for latterligt og intetsigende henad vejen, og som seer taber man derfor interessen for filmene, der ellers kunne have været både innovative, tidsrelevante og underholdende.

”Demonlover” er instrueret af den franske instruktør Olivier Assayas, der er en velkendt herre i det franske filmmiljø. Assayas har i øvrigt selv en asiatisk forbindelse, idet han gennem en årrække var gift med den smukke asiatiske skuespillerinde Maggie Cheung, der har spillet et utal af mindeværdige roller i bl.a. Kar Wai-Wongs film. I 2004 instruerede Assayas ”Clean”, der netop havde Cheung i hovedrollen. Filmen er et eksempel ud af flere på, at Assayas bestemt godt kan lave gode film. Forsøget her er også hæderligt, men luften siver langsomt ud af netpornoballonen. Men hvis du gerne vil se en kuriositet af en underlig film, kan ”Demonlover” måske alligevel være en god kitch-ting at have stående i dvdsamlingen.

Der er, udover nogle trailers, ikke noget ekstra-materiale på DVD’en.

Venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.

Titel: Demonlover