Den Franske Forbindelse

1. februar 2016 af Nikolaj Sonqvist

Den Franske Forbindelse billede

En lunken kop Goodfellas

Dommeren må tage loven i egne hænder
Vi befinder os i 1975. Juristen Pierre Michel er lige flyttet til Marseille med sin kone og børn, og bliver udnævnt til dommer med speciale i organiseret kriminalitet. Trods advarsler beslutter Pierre sig for at angribe mafiaorganisationen ”Forbindelsen”, der eksporterer heroin til hele verden under ledelse af mafiabossen Gaëtan Zampa. Inden længe indser Pierre Michel, at han må tage utraditionelle midler i brug for at bekæmpe narkostrømmen.

Den franske forbindelse er en fransk action-thriller baseret på virkelige begivenheder fra 1970erne, som også inspirerede den amerikanske klassiker The French Connection (1971). Den franske forbindelse handler om at finde den franske forbindelse til USA og foregår altså på den anden side af sundet end i Gene Hackman filmen.

Den virkelige forbindelse
Gaëtan ‘Tany’ Zampa var den virkelige ”Godfather of Marseille” i 1970’erne i det kriminelle forretning, der blev døbt ”the French Connection”. Marseille blev i 1960’erne verdens hovedstad for heroinhandel efter et stort antal napolitaner og korsikanere havde strømmet til efter anden verdenskrig, som havde medført en stor stigning af organiseret kriminalitet med forbindelser til den italienske mafia. Marseille var en naturlig mellemstation til at smugle de kolossale mængder heroin videre til USA. Opiummen kom fra Tyrkiet og laboratorier blev lagt i Marseille og fra havnen ført videre til det hungrende amerikanske marked.

Den franske forbindelse er altså den europæiske side af historien, hvor det amerikanske modstykke var blev udødeliggjort af Gene Hackmans Popeye Doyle i The French Connection. Men i Den franske forbindelse er personerne bygget på virkelige personer. Instruktøren Cédric Jimenez kommer selv fra Marseille og hans far ejede en natklub, som gangsterne ofte besøgte. I sin research til historien har Jimenez interviewet pensionerede politifolk og tidligere gangstere, blandt andet den 85-årige Jacky Imbert, kendt i Marseille som ‘Le Fou’ (The Crazy). Imbert var en tidligere allieret til Zampa, men han blev skudt 23 gange i brystet for at forråde ham, men overlevede mirakuløst alligevel.

En lunken Goodfellas
Den franske forbindelse virker som en fransk udgave af Heat i måden filmen både følger helten Pierre Michel, som dommeren der forsøger at rydde op i gaderne, og skurken Zampa, der er mafiabossen. Filmen formår på samme måde som i Heat at fastholde en sympati på begge sider af loven. De er begge mænd, som går så meget op i deres arbejde, at ingen skal forhindre dem i at udføre det. Og det har personlige og familiære konsekvenser.

Samtidigt ligner filmen en Martin Scorsese-film som Goodfellas (1990), men hvor historien aldrig opnår samme tempo, intensitet og råhed. Alt det grumme og visuelle ”in-your-face” er undgået og selvom filmen netop derfor afviger fra andre typiske gangsterfilm, bliver fortællingen aldrig helt ligeså vedkommende. Hvor Heat og Goodfellas kunne holde til over to en halv timer, så kan Den franske forbindelse ikke holde til sine 135 minutters spilletid.

Another World Entertainment.

Titel: Den Franske Forbindelse
Original Titel: La French