Dirch og Blåjakkerne

31. august 2009 af Malene Vinther

Dirch og Blåjakkerne billede

Endnu en DVD til Dirch Passer samlingen, men ikke den bedste.

Dirch og Blåjakkerne er for første gang udgivet på DVD af Another World Entertainment. Det er et samarbejde mellem Dirch Passer og den svenske instruktør Arne Mattson. Playboyen Sam Petterson-Pedersen (Dirch Passer) bliver taget i havn på vej hjem fra søfart og skal, mod sin vilje, aftjene sin værnepligt i det svenske søværn og turen går til Montebello. Samtidig er den entusiastiske ballet ”kunstner” Nitouche på vej samme sted hen med sin balletskole, som han styre med hård hånd. De skal nemlig optræde for en meget betydningsfuld sheik. Selvfølgelig opstår romancen i det spanske og de fjantede balletpiger forelsker sig i sømændene og omvendt, men Nitouche og sømændenes overordnede vil gøre alt for at stoppe de kærlighedssyge sømænd og de skal alle gå så grueligt meget igennem, før de kan få hinanden.

Blåjakkerne er næppe nogen stor kunstfilm, det kommer forhåbentlig ikke som en overraskelse. Handlingen er tynd, der sker ikke så forfærdelig meget og den er temmelig forudsigelig, hvis man har bare lidt kendskab til denne genre af film. Det er en film baseret på Ungarnske Lajos Lajtai’s operette. Det er desuden et ”remake” af den svenske film med samme titel, der blev indspillet i 1945. Sangene er fængende og ret gode, men koreografien minder mest om et stykke amatør teater, Dirch er komiker og ikke kabaretstjerne og det ses tydeligt. Desuden bliver man i længden rigtig træt af at høre på Dirchs gebrokne svensk. Når det så er sagt, så er det en underholdende og hyggelig familiefilm, som næppe kan støde eller formærme nogen. Til sidst skal jeg lige nævne den forfærdelige billedkvalitet, fordi man ikke har orket at billedrestaurere det, nogle ville kalde de dansende pletter en charme, andre vil kalde det pisse irriterende. Vi ender på tre stjerner for en udmærket film.

Ekstramateriale
På bagsiden står der, at der skal være et trailershow og et slideshow. Det sidste er dog ikke på DVD’en, flot lavet!
Another World Entertainment.