Dødbringende våben - box set

9. januar 2005 af Ole Jessen Hansen

Dødbringende våben - box set  billede

Alle fire ”Dødbringende våben film” i Directors cut nu i en samlet box

Året er 1987. Den første ”Dødbringende våben” film er på gaden. En film der tager alle med storm. En film der efter mit hoved starter hele bølgen med ”good cop, bad cop” princippet og fører den langt ud i fremtiden. Desværre er der indtil videre ikke kommet nogle skuespillere op på siden af Mel Gibson og Danny Glover i denne genre, hvilket er et godt argument for at købe denne box. Denne box vil blive bedømt ud fra de enkelte film, og så derefter at få en samlet bedømmelse.

Dødbringende våben 1:

5 ud af 6 stjerner.

Roger Murtough (Danny Glover) er en politimand, der lige er fyldt 50 år, hvilket går ham meget på. En mindre 50 års krise er på vej, hvilket senere i filmen skal vise sig at være det mindste der kommer til at se i Rogers liv. En krigskammerat fra Vietnam opsøger Roger for at høre om han vil hjælpe ham med at få hans datter ud af pornoindustrien. Det viser sig senere, at pigen tilsyneladende har begået selvmord, og i opklaringen på dette, får Roger endnu en overraskelse: en ny makker. Martin Riggs (Mel Gibson). Martin er på afgrundens rand, da han lige har mistet sin kone i en trafikulykke. Han er svært utilregnelig, og ser ud som om at han er på selvmordets rand.
De to finder hurtigt ud af at pigens selvmord ikke er som det ser ud til, og inden de ved af det, er de i hælene på række narkogangstere i byens underverden.

Da denne film kom på det hvide lærred i 1987 blev den fra starten en kæmpe succes. Kombinationen med Danny Glover og Mel Gibson var godt set fra instruktør Richard Donners side.
Filmen var Mel Gibsons store gennembrud, efter at han nok mest var kendt for Mad Max filmene. Mange døre blev åbnet for ham med denne film. Danny Glover, som nok mest var kendt for film som ”Silverado” og ”Farven lilla” fik en store mulighed her for at vise hans brede som skuespiller.

Filmen kører i et hæsblæsende tempo, med masser af biljagter og skuddramaer, men det som fanger en mest er uden tvivl den samspil der er imellem de to hovedpersoner. De er så forskellige som nogle kan være, men dialogen er fantastisk, og det er tydeligt at både Mel Gibson og Danny Glover nyder de to roller. Der kunne det næsten kun sige sig selv, at der måtte komme en efterfølger til denne film.

Filmen er en såkaldt ”Directors cut” hvor der er 7 min. ikke tidligere viste scener. De ekstra scener der er med, i denne udgave er scener hvor man går dybere ind bag Martin Riggs, blandt andet en scene hvor han samler en prostitueret op, men bare gerne vil have hende med hjem for at se film sammen med hende.

Skuffende nok er der ikke noget ekstra materiale med på denne dvd. Kun en menu med ”Cast and Crew” hvor man kan se hvem der spiller med i filmen.

Dødbringende våben 2:

5 ud af 6 stjerner.

Vi starter lige så hæsblæsende som vi sluttede i 1´eren. I denne film kommer Danny Glover og Mel Gibson på sporet af nogle Sydafrikanske diplomater, der fusker med diamantsmugling. Filmen er lavet inden apatheid blev afskaffet i Sydafrika, hvilket gør den til en ret politisk film, samtidig med at den stadig er spækket med action og humor. Apropos humor, så er det også i denne film at Leo Getz alias Joe Pesci optræder for første gang. Han er i denne film vidunderlig morsom og samtidig MEGET irriterende. Et klart hit. Man har åbenbart været bange for at Mel Gibson og Danny Glover ikke kunne klare opgaven alene.

Denne udgave er også en ”Directors cut” hvor der er lagt 4 min. ekstra scener ind. Blandt andet en scene hvor Mel Gibson flirter med 3 piger i et boblebad.

”Dødbringende våben 2 ” er efter min mening den klart bedste film i serien. At man tør tage et politisk emne op i og samtidig lykkes med det, i en action film som denne syntes jeg er stærkt gået.

Filmen er lavet i 1989.

Ekstra materiale:

Igen en enkelt menu med ”Cast and crew” plus et enkelt indslag om den stuntscene der kostede mest at lave i filmen. Uden danske undertekster, og meget dårligt klippet.

1 stjerne ud af 6

Dødbringende våben 3:

3 ud af 6 stjerner.

3 år efter nr. 2 kom så den næste film i serien. Som en tradition starter filmen med et actionbrag. Et actionbrag der gør at Riggs og Murtough bliver degraderet til gadebetjente kun 8 dage inden Murtough skal pensioneres. Der er simpelhent ikke flere penge på kontoen til alt det ravage de laver. Og som om det ikke var nok, bliver de begge to mistænkt af Lena (Rene Russo) fra den interne afdeling for at modtage bestikkelse. Rene Russo er endnu en person der dukker op i den stigende persongalleri. I nr. 2 var det Joe Pesci, som stadig er med i serien, men som ikke er så sjov længere. Man har helt sikkert tænkt at det ville være godt med noget kvindelighed, selv Rene Russo´s karakter absolut ikke er tabt bag en vogn. Hun formår at slå 5-6 bad guys ned helt alene…
Tag den Mel Gibson. Plottet: Ja, det er vist noget med en våbenhandler, men det virker som om at man ikke rigtigt har syntes at plottet var så vigtigt, men af den var vigtigere med biljagter og slagsmål. Nr. 3 er uden tvivl den svageste i serien. Den ender med at Murtough fortæller familien at han ikke går på pension alligevel…. Så er vejen åben for en 4´er…

Ekstra materiale:

Igen en enkelt menu med ”Cast and crew” For dårligt!!

Dødbringende våben 4:

4 ud af 6 stjerner.

Vi er i 1998. Den sidste del af ”Dødbringende våben” samlingen. Man har villet lave en film der afsluttede serien med et brag! Så udover Mel Gibson, Danny Glover, Joe Pesci og Rene Russo, deltager Jet Li og Chris Rock også i løjerne.

Historien er klart bedre en nr. 3 i serien:

Et kinesisk syndikat med Jet Li i spidsen smugler landsmænd til USA for at udnytte dem til slaver. Men syndikatet har en skjult dagsorden. Jet Li´s skal løslades fra en fængsel i Kina, og her skal de bruge hjælp fra en flygtning, der ender med at bo hjemme hos Murtough. Dette skaber selvfølgelig problemer, da Murtough´s datter Rianne er blevet gift uden Murtough´s viden, og endda med en politimand (Chris Rock) Riggs har også sine problemer: han skal snart være forældre med Lena (Rene Russo) og et ægteskab lurer i baggrunden….

Der er endnu engang masser af action og sjove scener, men desværre syntes jeg ikke at bipersonerne virker denne gang. Joe Pesci og Chris Rock er mere irriterende end sjove, og det er endnu engang Danny Glover og Mel Gibson der bærer filmen igennem. Men den har de samme elementer som i de andre film: Masser af action, selvom åbningsscenen virker meget åndsvag. Den ser flot ud, men hvem røver butikker med en flammekaster…? Der er bulder og brag, og sjove indslag, kombineret med følelsen af at nu skal vi have rundet denne serie af med et godt grin.

Ekstra materiale:

Pure Lethal: En slags ”behind the scenes” hvor man hører om historien bag. Meget sjovt lavet. Ikke nogen danske undertekster, men dog engelske.

Cut/Extended scenes: Lethal Weapon 1-3: ekstra scener fra de tre foregående film.