Dreamcatcher

7. december 2003 af Jesper Lund Nielsen

Dreamcatcher billede

En rodet historie med mange løse ender. Dette må være noget nær bunden af Stephen Kings materiale, for Dreamcatcher er godt nok noget slattent bras!

Jeg har altid holdt af Stephen Kings historier. De rummer en tilpas mængde mystik, gys og tankevækkende facetter. Derfor var det en glæde for mig at få lov at anmelde Dreamcatcher, der netop bygger på en af hans historier. Skæbnen ville dog, at jeg gik fra DVD afspilleren med en stor skuffelse. Det her er simpelthen en af de dårligste gyserhistorier jeg længe har lagt øjne på.

Dreamcatcher tager på sin vis et spin off fra ”IT”, også af Stephen King, hvor en gruppe mennesker har et særligt sammenhold i kræft af deres fortid. De fire venner har hver især særlige egenskaber som fx tankelæsning og overnaturlig retningssans, og disse egenskaber har de fået gennem deres venskab med den noget mærkværdige dreng ”Duddits”. Tidligere i deres liv reddede drengene Duddits fra nogle bøller, og siden da har de haft et særligt venskab med Duddits, der senere viser sig at være lidt mere speciel end man først troede…

I nutiden er de fire venner blevet voksne, og en voldsom ulykke rammer pludselig en dag Jonesy. Ret hurtigt kæder de ulykken sammen med Duddits, uden helt at vide hvad sammenhængen er. De har trods alt ikke set drengen i 20 år, og de var gode venner dengang, så forholdene er en anelse tvivlsomme. På mirakuløs vis overlever han ulykken, og mere tænker man ikke over det.
De fire venner holder senere det år deres årlige kom sammen i en jagthytte i skoven, dels for at jage, og dels for at fejre deres særegne sammenhold. Men som tiden går i skoven kommer vennerne ud for sære oplevelser og oplever fænomener de ikke helt kan begribe. Herfra tager filmen en drejning ind i det univers af uhygge og fiction man håber på…

Dreamcatcher er lidt sløv i opstarten men kommer op i gear efter ankomsten til Jagthytten. Den når bare aldrig at blive til noget man har lyst til at bruge tid på, for historien er rodet, og for få ting bliver forklaret, så man mister overblikket på en måde der ikke kan være påregnet. Morgan Freeman (Bruce Almighty, Sum of all Fears) spiller den koldblodige Alien-jæger oberst Curtis, og han skuffer mig fælt. Et er at han overhovedet vælger at deltage i sådan en film som Dreamcatcher, men et andet er, at han bare ikke kan køre den hjem som den kolde bad guy. Det passer bare ikke til ham. Uhyggen går også af filmen idet en tarvelig alien stikker hovedet frem og overtager Jonesy’s krop (Jonesy spilles af Damian Lewis – Warriors, Robinson Crusoe). Den nærmest komiske alien ødelægger det stemningen totalt, og man undres over om det virkelig er en Stephen King film man sidder og ser. Freemans rolle er i øvrigt komplet malplaceret og har intet reelt formål i filmen, ligesom mange af de andre karakterer. Ros skal der dog gives til Donnie Wahlberg (6th sense, tv-serien band of brothers) der spiller rollen som Duddits, og gør det meget overbevisende. Det er jo ikke hans skyld at filmen så dårligt skrevet som den er.

Stemningen er der ellers i skoven, men plottet er skidt. Derfor er Dreamcatcher nede i den ende af skalaen der kunne betegnes ”elendig”. Der er så mange ting der irriterer mig ved den film, at jeg vil nøjes med at sige: Lad være! Den er ikke tiden værd. Jeg ville give den 1 stjerne, men den får 2 for de ok billeder og de glimtvise gys. Så kan der heller ikke vrides mere ud af den.
Ekstra materiale:
- Interview med Stephen King.
- et indblik i effekterne