Druk

8. januar 2021 af Nikolaj Sonqvist

Druk billede

En film som efterlader filmen sit publikum tørstig efter mere

Druk er instrueret af Thomas Vinterberg, som selv kalder filmen for en slags hyldest til druk og livet selv. Derfor er der heller ikke nogle moraleprædiker om alkoholens bagsider, men derimod er filmen en skildring af alkoholkulturen i Danmark, men endnu mere en historie om fire venner, der bare vil have det sjovt igen.

Thomas Vinterberg gør det, han gør bedst. Hans film skal aldrig blive storladne, men skal være de små historier om rigtige mennesker, som han gør med Festen (1998), Jagten (2012) og nu Druk. Men det er selvfølgelig også i samarbejde med hans vanlige crew, manuskriptforfatter Tobias Lindholm, fotograf Anthony Dod Mantle, skuespillerne Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen og Lars Ranthe, samt producerne Morten Kaufmann og Sisse Graum Jørgensen.

Druk handler om de fire gymnasielærere Martin (Mads Mikkelsen), Tommy (Thomas Bo Larsen), Peter (Lars Ranthe) og Nikolaj (Magnus Millang), som med udgangspunkt i den norske psykiatriprofessor Finn Skårderuds teori om, at mennesket fungerer bedre med en alkoholpromille på 0,5, vil indsamle evidens ved selv at være forsøgspersoner. Det bunder selvfølgelig i at de alle hver især på hver deres måde er gået i stå i tilværelsens daglige trummerum, og tanken om at ’pimpe’ det lidt op, går der selvfølgelig ikke langt fra tanke til handling, når man snakker om fire gamle kammesjukker.

De fire venner begynder nu i al hemmelighed at drikke dagligt i arbejdstiden, så de konstant kan holde en promille på 0,5 og pludselig føles alting mere befriende og nemmere. Men selvfølgelig er et dagligt alkohol-indtag ikke uden konsekvenser og spørgsmålet er, om det er alkoholen og ikke bare ”noget anderledes” der skulle til for at dagligdagen blev anderledes.

Det er ikke tilfældigt, at Druk allerede har vundet flere priser rundt om i verden. Allerstørst med at vinde Bedste Film, Manuskript, Instruktør og Skuespiller (Mads Mikkelsen) ved European Film Award. For filmen rammer bredt med et tema om alkohol, som de fleste har stiftet bekendtskab med, og samtidigt er præmissen ganske genialt fundet på. Ja, faktisk så genial, at man selv får lyst til at knappe et kolde op i videnskabens tjeneste selvfølgelig. Men bagsiden er ikke til at tage fejl, for alkohol er nok et legalt rusmiddel, men konsekvenserne taler tydeligt historiens sprog.

Vinterberg, Lindholm og Mikkelsen har skabt en særdeles vellykket film. Mikkelsen er der hvor han høre hjemme, i et dagligdagsdrama langt fra Hollywoods Star Wars-franchise eller Marvel-universet, og derfor laver han en af hans sin bedste skuespilpræstationer i hans karriere. Druk har humor, drama, sorg, glæde, men vigtigst af alt, så efterlader filmen sit publikum tørstig efter mere – og det er vel et af de største potentialer en film kan efterleve.

Titel: Druk
Original Titel: Druk
Premieredato: 19. januar 2021