En Grimm Historie

4. april 2008 af Christian Arhoff Andersen

1 stjerner Skriv en kommentar

En Grimm Historie billede

"En Grimm Historie" blander mange af brødrene Grimms eventyr til live og blander det hele rundt, men er filmen din tid værd?

Efter ”Shrek” og ”Fortryllet” hittede i de amerikanske biografer, er der åbenbart andre studier der har set sit snit til at forsøge at lave deres egen slags ”vi er alle sammen fra et eventyr, er det ikke bare sjovt” eventyr rom-com romp, og resultatet er den næsten totalt mislykkedes ”En Grimm Historie”

Efter at Disney gjorde grin med sine egene eventyr i ”Fortryllet”, og ”Shrek” brugte elementer og figurer fra alle slags eventyr, har folkene bag ”En Grimm Historie” kastet sig(som titlen også antyder) over de berømte tyske brødre Grimms mange fortællinger.

Historien begynder med en Troldmand. Ideen i filmen er at Troldmanden skal holde kontrol med alle eventyr, og sørge for at de har deres traditionelle ”happy endings” og at balancen mellem de gode og de onde i Eventyrland er bibeholdt. Da vi kommer ind i historien er troldmanden træt at det hele, han har brug for ferie. Han tager derfor til Skotland(Hvorfor lige der?) på ferie, og overlader Eventyrland i hænderne på hans to medhjælpere den firkantede Munk og den tossede Mambo.

Imens møder vi Askepot der drømmer at Prinsen vil feje benene væk under hende, og de vil leve lykkeligt til deres dages ende. Hendes bedste ven Rick, paladsets opvasker, mener dog at Prinsen er en selvoptaget nar, og at Askepot meget hellere skulle vælge ham. Der bliver holdt et stort bal om aftenen, og Askepot og Prinsen ser frem til at forelske sig, men det hele bliver sporleret af Askepots onde stedmor Frida. Hun tvinger sig adgang til Troldmandens gemakker, jager Munk og Mambo væk og ændre grænsen mellem godt og ondt, så de onde for overtaget. Nu må vores hovedpersoner flygte for deres liv, for i Eventyrland, er de gode jaget vildt.

Præmissen er sådan set ok, og at man skal leve med en smule kvalmende sødme og lidt børnevenlig humor, har jeg det helt fint med, med vedkommende der har skrevet dette manuskript, kommer forhåbentligt aldrig til at arbejde igen. Det er et makværk. Dårlige jokes, ujævn historiefortælling og figurere så flade, så man næsten ikke tror det. Desuden passer meget af humoren ikke til eventyr. Det er som om at man har prøvet at gøre eventyr, undskyld udtrykket ”hipt”, og det lykkedes ligeså godt som at caste 50 Cent som Jesus i en filmatisering af Biblen. Udover det er animationen på ingen måde imponerende, når vi skriver 2008. Jeg tror at filmen ville have egnet sig bedre som 2-d gammeldags tegnefilm i stedet for animeret 3-d. Skuespillet har umuligt ved at redde den dårlige historie og de flade og ligegyldige personer. Jeg vil dog mene at de danske stemmer er bedre end originalerne, fra hvad jeg har, kunne læse mig til, og det er bestemt en positiv ting(måske den eneste) ved denne film.

I må endelig ikke tro at dette er et udtryk for at denne anmelder ikke kan lide eventyr genren, også forgriber mig på ”En Grimm Historie”. Jeg elsker gode eventyr. Derfor når der kommer noget som denne, der er en hån mod genren, en Shrek ripoff uden humoren og det skammeligste misbrug af brødrene Grimms historier, bliver jeg lidt vred. Små børn vil muligvis nyde den, men tror at de fleste børn vil afvise den, på grund af dens fordummende stil. Hyg dig i stedet med enten ”Shrek” filmene på dvd, eller ”Fortryllet”, der stadig går i biffen, et par steder endnu. Eller læs brødrene Grimms historier højt for dine børn. Bare lad vær med at se ”En Grimm Historie”

Titel: En Grimm Historie
Original Titel: Happily N'Ever After
Premieredato: 4. april 2008