Streaming anmeldelse

En Helt Almindelig Familie

18. maj 2020 af Jesper Poulsen

En Helt Almindelig Familie billede

En af de vigtigste danske film i nyere tid. Dens sublime skuespil sammen med et vandtæt og autentisk manuskript er en kombination af høj klasse!

Hvad pokker stiller man op når bomben falder i form af at ens forældre skal skilles? Og ikke nok med det, så handler det om at ens far føler sig helt forkert og fanget i sin egen krop, og derfor er begyndt til udredning og hormonbehandling, så en kønsskifteoperation er næste skridt? Det sker for søskendeparret Caro og Emma, som til at starte med fuldstændig mister mælet. Hvordan skal de dog forholde sig til det?

Da chokket har lagt sig, så har de to piger to helt forskellige tilgange til det. Caro udviser optimisme og støtte over for sin far, som nu ikke længere lyder navnet Thomas, men er blevet til Agnete. Emma har det fuldstændig modsat. Hun lever i en konstant angst for dette nye og ukendte. Hvordan vil hendes omgivelser og venner reagere? Dermed bliver hun hovedpersonen i filmen, mere end Thomas/Agnete er det. Filmen bliver til en udviklingshistorie om modning, accept og om at rasle på plads mentalt. Øvelsen er ikke nem for Emma, som tydeligvis hæmmes ved blot at kunne færdes frit i sin elskede fodboldklub. Det er heller ikke let at være på ferie med sin far, som nu er en kvinde. Hverken når der skal spilles minigolf eller spises på restaurant. Man fornemmer at en boble vokser sig større i Emma, og man sidder blot der på den sikre side af skærmen og venter på at den springer. Hun bevæger sig på grænsen hele tiden, og man fornemmer en ophobning som i sidste ende vil ud.

En Helt Almindelig Familie er også et studie i en families krisehåndtering og evne til at stå sammen, selv når facaden krakelerer. Filmen er reel og ikke badet i pinlige opbud absurde situationer. Det er klædeligt, men hvorfor også begynde på det, når nu filmens instruktør faktisk er identisk med Emma-karakteren. Malou Reymann er debuterende kameraførende kvinde og det består hun med bravour. Det kunne nok ikke helt gøres uden en fænomenal Kaya Toft Loholt (Når Støvet Har Lagt Sig) i rollen som Emma, hvis inderste følelser krænges ud nærmest uden ord. Det er stærkt og hun brænder i den grad igennem lærredet. Dejligt modspil får hun af Rigmor Ranthe (Lars Ranthes datter i øvrigt) i rollen som Caro. Mikkel Boe Følsgaard (The Rain, Under Sandet, En Kongelig Affære) gør det virkelig også godt som Thomas/Agnete, mens Neel Rønholt (Min Søsters Børn) er bindeleddet som pigernes mor og Thomas’ ekskone.

Lige som man sidder på dupperne og krummer tæer over det dragende drama man er vidne til, lige så ligetil er det at overgive sig til en række rørende scener, hvor Emma må overgive sig og periodevis føler sig fri. Hun bliver prikket til på de rigtige tidspunkter og står for en ønsket forvandling. Det er sjældent at en dansk film har føltes så ægte. En Helt Almindelig Familie er et elegant stykke filmstrimmel, som jeg ikke kan anbefale nok. Jeg skyder i hvert fald 5 klare stjerner afsted uden at blinke.

Titel: En Helt Almindelig Familie
Original Titel: En Helt Almindelig Familie
Premieredato: 27. april 2020